FødevareWatch

Coop taber millioner på afrikansk kaffe - men jagter nu globalt salg

Svagt salg har skabt hårdt pres på økonomien i et kafferisteri, som Coop Danmark ejer i Kenya. En ny luksuskaffe, der sælges i flere lande, skal vende udviklingen.

Foto: LARS SKAANING/Ritzau Scanpix

Efter en hård fase med opbygning af egen kaffeproduktion i Østafrika går den danske dagligvarekoncern efter at få højere fart i et globalt salg. Koncernen har netop fået aftaler på plads med kunder i flere lande – bl.a. Kina, USA og Holland – om luksuskaffe.

Coop Danmark etablerede i 2016 eget kafferisteri i Kenya og gik i samarbejde med kaffebønder i landet. Målet var og er fortsat at springe mellemhandlere i den globale kaffebranche over og dermed sikre bedre priser til både de lokale kaffebønder, detailhandlen samt forbrugerne.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier