FødevareWatch

7-Eleven på vej med onlinesalg og salg til erhverv i Danmark

Kæden af convenience-butikker bliver mere café-orienteret, kioskvarer kommer til salg på nettet, og morgentrætte danskere kan måske snart få leveret croissanter til døren. Det samme kan de erhvervsdrivende, fortæller den danske 7-Eleven-chef om nogle af de mange nye tiltag.

Meget flytter sig i de omkring 188 danske 7-Eleven-butikker. Mad og drikkevarer ryger over disken i de mange åbne timer, aktuelle trends afføder nye produkter på hylderne, og den hurtige mad på farten får følgeskab af en tiltrængt pause i nye områder i butikkerne.

Den danske 7-Eleven-chef Jesper Østergaard har siden lukkelovens afskaffelse i 2012 stået i spidsen for mange forandringer i den kioskkæde, der i dag har mad, bageri og drikkevarer som sine tre kernekategorier, og som nu står foran endnu en markant forandring.

Til FødevareWatch fortæller direktøren, at kæden har skudt gang i en test af onlinesalg af mad og andre varer.

"Vi kigger ret meget på levering af mad, og selvom det godt nok stadig er på testbasis, så er det noget, vi forventer os meget af," siger Jesper Østergaard.

Vi kigger ret meget på levering af mad, og selvom det godt nok stadig er på testbasis, så er det noget, vi forventer os meget af.

Jesper Østergaard, adm. direktør, Reitan Convenience Denmark
For ganske nyligt afsluttede han og resten af holdet bag en test, hvor man via én københavnsk butik, leveringstjenesten Just-Eat og en ikke-markedsført indsats prøvede muligheder og setup af.

"Da vi begyndte, tænkte vi meget på, om der mon var nogen, som kunne finde det interessant. Vi har i det små testet med en københavnsk butik og 200 varer, som i et par dage kom til salg på Just-Eat. Det var ikke markedsført, og der var kun adgang for beboere i tre lokale postnumre. Alligevel tør jeg godt betegne det som en succes med en lovende omsætning," lyder det videre fra direktøren.

"Det viser, at det åbenbart er noget, som kunderne gerne vil kunne benytte sig af. Vi ser her nogle muligheder for os, når det kommer til festerne fredag aften, men vi så også i testen, at der var salg fra hele sortimentet, om det er mad eller drikkevarer, og det bliver det selvfølgelig ikke mindre spændende af," fortsætter Jesper Østergaard.

Han forklarer, at man efter endt test er i gang med at evaluere forsøget og eliminere børnesygdomme, så det kan rulles bredere ud i butikker, som befinder sig i områder, hvor onlinekunder kan bestille via Just-Eat-portalen.

"Det er ret spændende, og vi tror faktisk, det bliver ret stort," siger direktøren, der forudser, at forsøget i løbet af sommeren kan udmunde i et egentligt koncept, som kan udrulles og markedsføres i de relevante butikker.

Erhvervskunder inviteres indenfor

Den danske 7-Eleven-chef, der til daglig har titel af at være direktør i Rema 1000-søsterselskabet Reitan Convenience Denmark, fortæller også, at man udover salget af varer på nettet har gang i udviklingen af forretningen på flere andre fronter.

"Vi ser også en mulighed i at levere varer til erhverv," lyder det fra Jesper Østergaard, der fortsætter:

"Allerede i dag har vi et par dygtige og kreative købmænd, som blandt andet leverer alle croissanter til Imperial-biograferne i København. Det er vi ret stolte af, ligesom vi også har en købmand, der har lavet en aftale med en virksomhed om, at han hver dag fylder køleskabet med mad og drikkevarer."

Som på online-delen er arbejdet med salg til erhverv stadig i sin indledende fase, men direktøren ser umiddelbart ret store muligheder i, at de lokalt funderede købmænd kan få flere virksomheder som kunder.

"Vi bliver ofte kontaktet af virksomheder og andre, som gerne vil bestille 300 sandwiches eller croissanter osv., og vi ser nogle klare muligheder i at kigge mere på, hvordan vi kan håndtere de her ting," siger han og fortsætter:

"Vi er derfor i gang med at udvikle et B2B-system, som passer ind i resten af vores setup, så vi ikke skal have et standalone-varelager, men kobler det op til det eksisterende system, som butikkerne i forvejen er del af. På den måde kan vi skabe ny omsætning ude hos den enkelte købmand."

Caféen på hjørnet

Mens en del af de kommende nye indsatsområder i 7-Eleven har afsæt i et digitalt arbejde, sker der også noget ude i butikkerne.

Som det er tilfældet i alle led af detailbranchen, har kæden i de seneste år haft fokus på at udvikle convenience-kategorien, og i 7-Eleven handler næste skridt om fortsætte med at forandre en del af de butikker, som for år tilbage mest kun var en kiosk nede på hjørnet i kundernes bevidsthed.

"Når man arbejder med konceptudvikling, mener jeg, at det er vigtigere, hvad der er på hylden, end hvordan hylden ser ud. Det er vigtigt, at butikken er indrettet på en fed måde, som underbygger produkterne, men det er nu en gang produkterne, der er det væsentligste," siger Jesper Østergaard og fortsætter:

Det påvirker indretningen af butikkerne, men det kommer også til at påvirke vores sortiment, så vi vil gå i retning af at have mere i vores signaturkategorier mad, bageri og drikkevarer, og det vil i de her butikker blive mere som at komme på café.

Jesper Østergaard, adm. direktør, Reitan Convenience Denmark
"Når det er sagt, kigger vi selvfølgelig også løbende på, hvordan vi kan udvikle vores butikker. Vi har netop åbnet to nye butikker, hvor vi specielt i den ene har tænkt lidt mere i, hvordan fremtiden kan blive. Fra at være et sted, hvor man købte en hurtig vare, proppede det i lommen og gik, er vi begyndt at blive et sted, hvor man også tager en pause. Kunderne sætter sig ned i vinduerne, lader telefonen op, går på nettet, og det hele bliver mere caféagtigt."

I omkring halvdelen af de nuværende butikker er der etableret siddepladser, men som led i næste bølge arbejder kæden blandt andet med flere stole i områder uden for butikker.

"I vores nye butik i Store Kongensgade på hjørnet ved Marmorkirken (hvor en ny københavnsk metrostation åbner i 2019, red.) er halvdelen af butikken indrettet som café, og vi har plads ude foran. Vi er meget positivt overrasket over, hvordan der er blevet taget imod det," siger direktøren, der videre fortæller, at arbejdet med indretningen også får betydning for, hvordan sortimentet i de butikker ser ud.

"Det påvirker indretningen af butikkerne, men det kommer også til at påvirke vores sortiment, så vi vil gå i retning af at have mere i vores signaturkategorier mad, bageri og drikkevarer, og det vil i de her butikker blive mere som at komme på café."

7-Elevens danske fremgang er stoppet

Kædedirektør: "Irma skal være den første supermarkedskæde, der får en Michelin-stjerne"

Starbucks og 7-Eleven kan blive tvunget til at advare mod kaffen

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier