FødevareWatch

Starbucks og 7-Eleven kan blive tvunget til at advare mod kaffen

Udfaldet af en otte år lang retssag kan betyde, at store amerikanske kaffebutikker som 7-Eleven og Starbucks kan blive tvunget til at advare kunderne mod et kræftfremkaldende stof i den sorte drik.

Foto: Sacha Sennov

Får den amerikanske nonprofitorganisation 'Council for Education and Research on Toxics' medhold i sine anklager om, at de store amerikanske kaffekæder udsætter kunderne for kræftrisiko, når de ikke gør opmærksom på kaffens indhold af det kræftfremkaldende stof akrylamid, skal kaffekæderne advare kunderne om risikoen ved kaffedrikkeriet.

Metroxpress skriver med henvisning til CNN, at den otte år lange retssag mellem nonprofitorganisationen og nogle af de store kaffekæder indtil videre er endt med, at 7-Eleven og en række andre butikskæder har indgået et forlig og forpligtet sig til at advare kunderne i Californien om akrylamid. Det skal ske gennem skilte i alle deres kiosker i staten.

I Danmark er er der ikke udsigt til nogen form for advarsler, da kaffen ifølge en række forskningsprojekter har vist sig at have en lang række positive effekter i forhold til type 2-diabetes, Parkinsons Sygdom, blodpropper og en række kræftformer.

Barresso-ejere gennemfører amerikansk kæmpefusion

Lavazza kigger økologiens vej efter ny vækst

Starbucks åbner verdens største kaffebar

Mere fra FødevareWatch

Alefarm Brewing gør klar til fordobling af ølproduktionen

I 2022 skal løftet indfries til Alefarm Brewingss investorer, der postede 27 mio. kr. i bryggeriet i 2020. Og med et toptunet produktionsfacilitet er der intet, der står i vejen for en stor skalering af selskabet, mener stifter og adm. direktør.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier