FødevareWatch

Dagligvarekæder blandt danskernes favoritbutikker på nettet

Coop er den højst placerede danske butik på ny liste over danskernes foretrukne netbutikker.

Foto: Screendump Coop.dk

Udenlandske selskaber sidder tungt på onlinesalget herhjemme.

Det viser en ny opgørelse over de 20 mest populære internetbutikker herhjemme, som Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH red.) har lavet.

For tredje år i træk topper tyske Zalando listen efterfulgt af Ebay og dernæst en delt 3.- og 4. plads mellem Coop.dk og Amazon. Ud af de fem mest populære butikker på nettet er fire udenlandske, da kinesiske Wish indtager femtepladsen.

På sidste års liste var Coop.dk nummer seks på listen og havde en markedsandel på 1,2 pct. mod de 1,8 pct. på listen fra i år, der dækker handlen i 2017.

Det glæder Jens Juul Nielsen, der er kommunikationschef i Coop.

"Væksten på detailmarkedet kommer fra onlinesalget, og det vil blive endnu tydeligere i fremtiden. Derfor er det glædeligt, at vi er gået frem, og vi kommer til at arbejde endnu hårdere for at konsolidere og udvikle vores position. Vi har allerede satset på det digitale dagligvaremarked, og væksten er rigtig god, så det kommer vi også til at udvikle yderligere for at være klar til de nye forbrugere, der vil handle mere online," siger han i en pressemeddelelse.

Næste fødevarerelaterede selskab på listen er Nemlig.com, der indtager en 8. plads og en markedsandel på 1,2 pct. På 11. pladsen kommer Bilka med en markedsstørrelse på 0,9 pct.

Just-Eat er sidste fødevarerelaterede selskab på listen og indtager en 16. plads med en andel på 0,7 pct.

I forbindelse med listen ærgrer adm. direktør i FDIH, Niels Ralund, sig over den udenlandske dominans på listen.

"Udviklingen er helt klar på nettet. Forbruget vokser, og de store spillere spiser mere og mere af kagen. Derfor er det også lidt ærgerligt, at fire ud af de fem bedst sælgende butikker i Danmark er udenlandske," siger han i meddelelsen.

Købmænd ser muligheder i Per Banks grænseforslag

Coop samler flere funktioner under en hat

Polsk, svensk og tysk sats skal bringe Dansk Supermarked ny vækst

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier