FødevareWatch

Luften er gået af Coops crowdfundingballon

Coop mangler fødevareiværksættere, der vil låne penge fra koncernens stort anlagte crowdfundingprogram.

Torben Stroyer
Foto: Torben Stroyer

Et år efter, at Coop lancerede crowdfunding til fødevareiværksættere, kniber det med at tiltrække låneinteressede selskaber.

Det skriver Berlingske.

I løbet af det første år har Coop rejst i alt 11 mio. kr. til lokale fødevareproducenter. I de tre første måneder siden april sidste år blev der rejst 10 mio. kr., mens der i løbet af de seneste otte måneder er rejst en mio. kr.

"Man har brugt meget energi på at lancere Coop Crowdfunding. Men jeg tror, at vi har undervurderet, hvad det kræver at få de næste projekter på. Selv om alle lån er blevet finansieret hurtigt, er der stadig et stykke vej til, at mange virksomheder selv henvender sig," siger Nicolai Jæpelt, der i januar blev projektansvarlig for Coop Crowdfunding, til avisen.

Indtil videre er syv projekter blevet fuldt finansieret, skriver avisen. Coop Crowdfunding blev ved lanceringen udråbt til at være "andelsbevægelsen 2.0" af adm. direktør i Coop, Peter Høgsted.

Coop-medlemmer investerer 82.000 kroner i økologisk fond

Coop rækker landbruget en 'økologisk' crowdfunding-hånd

Coop søger nye fødevareprojekter til crowdfunding

Forsiden lige nu

Kaffeparadokset er tilbage i fuldt flor

Altimens råvareprisen på kaffe har brudt det psykologiske modstandspunkt ved 1 dollar pr. pund og fortsætter nedad, vokser interessen for højkvalitetskaffe og hele livsstilen omkring god kaffe ufortrødent videre. Det såkaldte 'kaffeparadoks', som også sås i de tidlige 00'ere, er tilbage.

Nordjysk sushimand indtager København og har store planer om udlandet

Restaurantkæden Karma Sushi er vokset markant i først det jyske og senest det københavnske område siden opstarten i 2007. Den iltre og utålmodige iværksætter bag konceptet fyrede i foråret hele sin ledelse, og han står nu selv i spidsen for den kæde, som i de kommende år også skal prøves af i udlandet.

Cateringselskab udvider med kantinesatsning

Cateringselskabet Madkastellet lancerer nu en kantinesatsning med en fleksitar-profil. Til at stå i spidsen for kantinedivisionen har Madkastellet ansat Belinda Herbst fra Meyers Contract Catering.

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier