Bar- og restaurantejer ser ændring i forbrugeradfærd

Ifølge medejer af Noho, Cork og Le Week-End Bar i København begynder danskerne i højere grad at holde på pengene. 
Christian Wad, restaurantejer, ser forbrugerne skrue ned for deres restaurant- og barbesøg. | Foto: Simon Fals/Ritzau Scanpix.
Christian Wad, restaurantejer, ser forbrugerne skrue ned for deres restaurant- og barbesøg. | Foto: Simon Fals/Ritzau Scanpix.

Hvor danskernes lyst til at tage på bar og restaurant i 2022 var tårnhøj, er lysten i dag afløst af mådehold og tilbageholdenhed og deraf også mindre omsætning i erhvervet.

Det fortæller Christian Wad, der er medejer af de københavnske barer- og restauranter Noho, Cork og Le Week-End Bar til Børsen

”I 2022 var det fuld smadder fra start til slut. Sådan er det ikke længere,” siger restaurantejeren, hvis omsætning i dag ligger under niveauet fra sidste år, men dog over 2019-niveau. 

At danskerne skruer ned for bar- og restaurantbesøg er der, kigger man på købekraften, ikke noget underligt i. Som følge af inflation og lønninger, der ikke er fulgt med, er der i dag et hul i købekraften på 5 pct., skriver Børsen med henvisning til tal fra Nordea. 

Købekraften vurderes først genoprettet i 2025. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også