Smileyordning hos madsteder ændres for at øge forståelsen

Antallet af smileyer, der viser fødevaresikkerhed, er nu tre mod de tidligere fire. Elitesmileyen udgår også, som FødevareWatch tidligere har skrevet.
Foto: Thomas Borberg
Foto: Thomas Borberg
AF RITZAU

Det skal være lettere at se, om en café, slagter, dagligvarebutik eller restaurant har styr på fødevaresikkerheden. Derfor er antallet af smileyer, man kan få efter et kontrolbesøg, skåret ned fra fire til tre.

Det oplyser Fødevarestyrelsen i en pressemeddelelse.

Ændringen er trådt i kraft fra nytår og betyder et farvel til en skråsmilende smiley. Desuden uddeles der ikke længere elitesmileyer til dem, der har fået fire glade ansigter i træk.

Fødevareminister vil fra det nye år afskaffe elitesmileyen

Nu er det alene muligt at få en smiley med glad mund, lige mund eller sur mund.

Annelise Fenger, der er vicedirektør i styrelsen, henviser til undersøgelser, der viser, at mange forbrugere har haft svært ved at afkode humøret på de fire smileyer.

"Dermed havde mange forbrugere svært ved at vurdere, hvor godt eller skidt det stod til med fødevaresikkerheden, når de kikkede på kontrolrapporten ved indgangsdøren," siger hun i pressemeddelelsen.

Smileyordningen har eksisteret i over 20 år. Det var i 2020, at et flertal i Folketinget besluttede, at det var tid til at forenkle den.

Restauranters smileyordning forsimples og kommer på Facebook

Hidtil har der også været en elitesmiley, som virksomheder kunne få, hvis de havde fået fire glade smileyer i træk og ingen sanktioner inden for det seneste år.

Men det er slut nu, oplyser styrelsen. Den henviser blandt andet til, at Fødevarestyrelsen målretter sine kontroller mod problemvirksomheder.

Derfor kan der gå flere år, før en veldrevet virksomhed får de fire besøg, der kan føre til en elitesmiley og dermed den anerkendelse, som kan følge med fra forbrugerne.

De godt 25.000 virksomheder, som har en elitesmiley i dag, skal ikke fjerne den fra kontrolrapporterne. Men hvis de har et klistermærke med det glade ansigt sat op på enten nettet eller i butikken, skal det ned senest 31. marts.

Fra april skal firmaer, der sælger fødevarer over nettet eller på madbestillings-platforme såsom Just Eat og Hungry, linke til deres seneste kontrolrapporter på hjemmesiden www.findsmiley.dk.

"På den måde får forbrugere, som shopper fødevarer fra pc, tablet eller smartphone mulighed for at lade vores kontrolresultater få indflydelse på, hvilken virksomhed de vil købe mad fra. Helt på linje med de forbrugere, der handler i en fysisk butik," sige vicedirektør Annelise Fenger.

Fødevaredanmark er sure efter smileyændring

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter