Vi får færre og færre børn, og det får nu den schweiziske fødevarevirksomhed Nestlé til at prioritere fødevarer til den voksende andel af aldrende forbrugere.
Det skriver Financial Times.
”Du kan se, at der er en langsigtet sekulær tendens til globalt lavere fødselsrater. Aldersgruppen 50+ vil i de fleste lande rundt om i verden stige markant inden for de næste 10 til 20 år. Med det, og med de specifikke ernæringsmæssige behov i den aldersgruppe, er der en mulighed for os,” siger Mark Schneider, Nestlés adm. direktør, til mediet.
Fødevarevirksomheden, som bl.a. har en stor produktportefølje af modermælkserstatning, kigger derfor ind i at udvikle produkter, der imødekommer udfordringer i aldersgruppen som eksempelvis at opretholde vægt, bevare muskelmasse, undgå ernæringstab og kontrollere blodsukkerniveauet.
Nestlé er ikke ene om at gå ned ad den vej. De seneste 15 år har fødevaregiganter som Danone og Mars også bevæget sig fra at producere dagligvarer til markeder med vækstpotentialer bl.a. ernæring, kæledyrspleje og kaffe, skriver Financial Times.
Forrige år lukkede Nestlé deres modermælkserstatningsfabrik i Kina, som primært afsætter til det kinesiske marked, grundet et betydeligt fald i landets faldende fødselstal. Befolkningen skrumper i Kina, og i 2023 oversteg antallet af dødsfald antallet af fødsler med 2 mio.