Det amerikanske onlinesalg i dagligvarehandlen oplever et opsving igen grundet høje brændstofpriser, bekvemme leveringsmuligheder og en stigning i tilbud, melder amerikanske detailkæder.
Det skriver Reuters.
Onlinesalget udgjorde 15,9 pct. af det samlede detailsalg i USA i første kvartal, hvilket er det højeste siden det toppede med 16,4 pct. under pandemien i 2020’s andet kvartal ifølge det amerikanske medie, som har tallene fra departementet for commerce-data.
Den amerikanske detailkæde Target fortæller til Reuters, at onlinesalget er tilbage i vækst i første kvartal efter mere end et år i nedgang. Detailkæden rapporterede også om et fald i det fysiske salg i butikken på 4,8 pct. i første kvartal, mens onlinesalget steg 1,4 pct.
Konkurrenten Walmart meldte også om en stigning på 22 pct. i onlinesalg i USA i forrige uge, hvilket var over de forventede 17 pct. for perioden.
Amerikanske detailkæder investerede kraftig i onlinesalg under pandemien med frynsegoder som streaming-abonnementer, rabatter på brændstof og flere leveringsmuligheder, som nu tyder på at vende retur. Levering af dagligvarer er det helt store trækplaster, hvor flere detailkæder også tilbyder gratis levering med abonnementsordninger.
Opblomstring i onlinesalget afhænger dog af om brændstofpriserne forbliver høje, og om kunderne fortsætter med at betale for detailkædernes abonnementer.