Sydkorea vil give bøder til producenters skjulte "shrinkflation"

Fødevareproducenter i Sydkorea, der reducerer varernes indhold uden at gøre tydeligt opmærksom på det, kan stå til en bøde, skriver Reuters.
I Danmark er der ikke indført regler, og nogle selskaber har gjort brug af fænomenet, blandt andet Unilever, der har reduceret størrelsen på isen Magnum. | Foto: Mads Nissen
I Danmark er der ikke indført regler, og nogle selskaber har gjort brug af fænomenet, blandt andet Unilever, der har reduceret størrelsen på isen Magnum. | Foto: Mads Nissen

Først slog de franske myndigheder ned på ”shrinkflation” i supermarkeder, også i Ungarn har regeringen reguleret fænomenet, og nu tager de Sydkoreanske myndigheder et hårdere værktøj i brug over for producenter og supermarkeder.

Ifølge Reuters introducerer Sydkoreas konkurrencemyndigheder nu mulighed for sanktionere virksomheder økonomisk, hvis et selskab har formindsket en vare uden at have reduceret prisen tilsvarende - uden at have gjort forbrugerne tilstrækkeligt opmærksom på det.

De nye regler gælder både fødevareproducenter og detailledet, og bødestraffen kan falde, hvis ikke det oplyses via et mærke på produktet de første tre måneder, efter producenten har formindsket produktet uden at mindske prisen tilsvarende.

Bødestraffen ligger på 5 mio. won ved første overtrædelse og 10 mio. won ved anden overtrædelse, svarende til henholdsvis cirka 25.000 kr. og 50.000 kr.

I Sydkorea vil reglerne træde i kraft fra august, mens supermarkeder i Frankrig har indtil 1. juli at markere varerne med små mærker, der viser, at de er formindsket uden at prisen er fuldt med ned.

I Danmark er der ikke indført regler, og nogle selskaber har gjort brug af fænomenet, blandt andet Unilever, der har reduceret størrelsen på isen Magnum, som mediet B.T. skrev i april.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også