Hylderne i den franske supermarkedskæmpe Carrefour har i månedsvis været prydet med orange skilte foran varer, hvis indhold er svundet ind uden et tilsvarende prisfald.
Tendensen kaldes ”shrinkflation”. Fredag tog den franske regering skridtet videre mod det, som den franske finansminister kalder for svindel, ved at kræve, at alle detailhandlere ligesom Carrefour angiver varer, hvor producenterne har reduceret mængden, senest 1. juli i år.
Det skriver The New York Times.
Shrinkflation er blevet en kilde til frustration blandt de handlende i Frankrig og et politisk spørgsmål for præsident Emmanuel Macron, da forbrugerne fortsat kæmper med høje leveomkostninger. Selv om inflationen for nylig er aftaget i Europa fra de rekordhøje niveauer for et år siden, er priserne på mange fødevarer stadig høje.
I Frankrig er inflationen nu faldet med mere end en tredjedel i forhold til året før, men de højere fødevarepriser har været vedholdende. En typisk kurv med basisfødevarer er 3-5 pct. højere end for et år siden efter en stigning på 16 pct. i 2023.
Mange globale forbrugsvarevirksomheder har hævet priserne med tocifrede procentsatser i fjor og tilskriver stigningerne højere omkostninger til ingredienser og arbejdskraft. Alligevel har en stor del disse virksomheder rapporteret om stigende overskud, da de sælger færre varer til højere priser.
Frankrig har også fremlagt et forslag for EU, der vil tvinge fødevaredetailhandlere i hele Europa til at gennemføre en mærkningskampagne for shrinkflation.