Pres på forbrugerne forplanter sig til internationale kæder

Nedture for amerikanske kæder som Starbucks, McDonalds og Pizza Hut skal ifølge iagttagere findes i forventet reaktion på højere renter og prispres.
Foto: Wilfredo Lee/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Wilfredo Lee/AP/Ritzau Scanpix

Investorerne har reageret på de dårligere tal fra specielt den amerikanske kaffekoncern Starbucks - og sendte kaffeaktien i dørken onsdag med 17 pct. 

Men også madkæderne McDonalds, Pizza Hut og KFC har meldt om salgsdyk og behov for nye tiltag for at lokke forbrugerne indenfor. Og ifølge CNBC var årsagerne varslet på forhånd i form af højere renter og et prisniveau, som vil få forbrugerne til at trække følehornene mere til sig.

Flere af selskaberne har henvist til andre årsager som dårligt vejr i kvartalet, men nu peges der på, at kæderne skal slås om færre kunder i et marked, hvor priserne på fast food er steget mere end dagligvarerne.

”Det er klart, at alle kæmper for færre forbrugere eller forbrugere, der helt sikkert besøger sjældnere, og vi er nødt til at sikre, at vi har den gadekampmentalitet til at vinde, uanset konteksten omkring os,” udtalte McDonalds-finansdirektør Ian Borden forleden.

Også hos konkurrenten Yum Brands, der står bag Pizza Hut, KFC og Taco Bell, kigger man på en hårdere slåskamp om de færre kunder.

”Vi ved fra branchedata, at værdi er vigtigere, og at andre kæmper med værdi, og Taco Bell er en værdileder. Du ser nogle lavindkomstforbrugere falde fra i branchen. Det ser vi ikke hos Taco Bell,” udtalte topchef David Gibbs.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter