Investorerne har reageret på de dårligere tal fra specielt den amerikanske kaffekoncern Starbucks - og sendte kaffeaktien i dørken onsdag med 17 pct.
Men også madkæderne McDonalds, Pizza Hut og KFC har meldt om salgsdyk og behov for nye tiltag for at lokke forbrugerne indenfor. Og ifølge CNBC var årsagerne varslet på forhånd i form af højere renter og et prisniveau, som vil få forbrugerne til at trække følehornene mere til sig.
Flere af selskaberne har henvist til andre årsager som dårligt vejr i kvartalet, men nu peges der på, at kæderne skal slås om færre kunder i et marked, hvor priserne på fast food er steget mere end dagligvarerne.
”Det er klart, at alle kæmper for færre forbrugere eller forbrugere, der helt sikkert besøger sjældnere, og vi er nødt til at sikre, at vi har den gadekampmentalitet til at vinde, uanset konteksten omkring os,” udtalte McDonalds-finansdirektør Ian Borden forleden.
Også hos konkurrenten Yum Brands, der står bag Pizza Hut, KFC og Taco Bell, kigger man på en hårdere slåskamp om de færre kunder.
”Vi ved fra branchedata, at værdi er vigtigere, og at andre kæmper med værdi, og Taco Bell er en værdileder. Du ser nogle lavindkomstforbrugere falde fra i branchen. Det ser vi ikke hos Taco Bell,” udtalte topchef David Gibbs.