McDonald's forsøger at få inflationsramte forbrugere tilbage

McDonald’s skal fokusere på ”overkommelige priser”, da burgerkæden er ved at miste ledede position på markedet. 
McDonald's rapporterede en lavere salgsvækst i første kvartal end forventet. | Foto: Kenzo Tribouillard
McDonald's rapporterede en lavere salgsvækst i første kvartal end forventet. | Foto: Kenzo Tribouillard
Af MarketWire

McDonald’s vil fokusere på, at burgerkædens mad forbliver økonomisk overkommelig for forbrugere, hvis pengepunge har været hårdt ramte af de seneste års inflation. Det siger selskabets direktør Chris Kempczinski i kølvandet af, at McDonald’s rapporterede en lavere salgsvækst i første kvartal end forventet.

Det skriver Wall Street Journal.

Kempczinski påpegede i et opkald med investorer, at burgerkæden er nødt til at være ”laserfokuseret på overkommelige priser”, da selskabet er ved at miste sin ledende position i forhold til mad for pengene på flere markeder. Salgsvæksten lå på 1,9 pct. i de første tre måneder af 2024, mens omsætningen mødte analytikeres forventninger og samlet lå på 6,2 mia. dollar globalt.

McDonald’s forretning presses også af konflikten i Mellemøsten. Det skyldes, at flere forbrugere har boykottet burgerkæden som følge af, at McDonald’s-franchisetageren i Israel annoncerede, at burgerkæden ville donere måltider til den israelske hær efter Hamas’ angreb på landet i oktober.

Burgerkæden ser allerede tegn på, at forretningen i Mellemøsten er i bedring, men forventer først, at den er helt på fode igen, når konflikten aftager. McDonald’s har tidligere på måneden meddelt, at det vil opkøbe selskabets mangeårige franchisetager i Israel og overtage kædens 225 restauranter og dens 5000 ansatte i landet, skriver Wall Street Journal.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter