Fransk luksusvarekæmpe går til vejrs: Investorer håber på blød landing

Ejeren af champagnemærket Moët & Chandon - luksuskoncernen LVMH - gør det bedre end frygtet, viser nye tal.
Foto: Ashley Landis/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Ashley Landis/AP/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Mens luksusvarekæmpen LVMH kæmper med væksten, hersker der onsdag lettelse blandt enkelte investorer, der havde frygtet det, der var værre.

Det skriver Bloomberg News oven på LVMH’s kvartalsmeddelelse tirsdag efter børslukketid. 

Bekymringer i visse investorkredse over vigende salg blev gjort til skamme, og det har ifølge analytiker i Bernstein Luca Solca næret håbet om en blød landing.

Salget i LVMH, der står bag flere luksusmærker som Louis Vuitton, Dior og champagnemærket Moët & Chandon, nåede ellers akkurat ikke på højde med analytikernes forventninger til salget i årets første kvartal. Den organiske vækst landede i kvartalet på 3 pct. mod estimeret 3,28 pct. blandt analytikere.

Det skyldes blandt andet et skuffende salg af vin og spiritus. Samlet set er kvartalsvæksten den svageste for LVMH i et første kvartal siden 2016, når der ses bort fra 2020, hvor coronapandemien medførte nedlukninger verden over, skriver Bloomberg News.

Salget i LVMH’s største division for salg af modetøj og lædervarer steg 2 pct. mod estimeret 3,22 pct. Modetøj og lædervarer er den største division i LVMH’s forretning, og den oplevede en organisk vækst i første kvartal 2023 på 18 pct., så det er en mærkbar opbremsning. 

Europas næstmest værdifulde selskab kun overgået af Novo Nordisk stiger ikke desto mindre 3,9 pct. på børsen i Paris.

Og hos Deutsche Bank vurderer analytiker Adam Cochrane, at væksten i kvartalet trods alt beroliger noget og vidner om LVMH’s modstandsdygtighed i et svært marked, hvor modehuse som Kering og Burburry har skuffet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter