Den britiske supermarkedskæde J Sainsbury kunne i højtidsperioden fremvise et stærkt fødevaresalg, der dog blev modarbejdet af et fald i tøjsalget.
Det har fået Sainsbury til at fastholde sin prognose for 2023/24, hvilket ikke just vækker begejstring blandt investorerne.
Aktien sendes ned med 4,5 pct. på børsen i London.
Fødevaresalget voksede i perioden, der løber 16 uger frem til 6. januar 2024, med 9,3 pct., mens salget af tøj omvendt bakkede 1,7 pct. Også det almindelige salg af forbrugsgoder under mærket Argos gik tilbage.
I de sidste seks uger frem til 6. januar var der tale om en tilbagegang i tøjsalget på 6,0 pct. og på Argos-forbrugsgoder på 4,2 pct.
Supermarkedskæden forklarer i sit regnskab, at tilbagegangen skyldes ”en exceptionel stærk præstation sidste år”, og at Argos præsterede over det generelle marked.
Sainsbury fastholder sine forventninger til 2023/24 om et justeret driftsresultat på 670-700 mio. pund.