McDonald’s nye drikkevarefokuserede spinoff-mærke, CosMc’s, vil ikke udgøre en stor trussel for Starbucks, lyder vurderingen fra aktieanalysefirmaet William Blair.
Den kendte burgerkæde har åbnet sin første CosMc’s lokation i sidste uge i Bolingbrook, Illinois, og det forlyder, at der er tale om et eksperiment for at fange forbrugere, der ønsker at kunne hente sin kaffe og tage den med videre om eftermiddagen, skriver CNBC.
Allerede nu er yderligere ni lokationer under CosMc’s varemærke planlagt til at åbne inden udgangen af 2024 i Dallas-Fort Worth og San Antonio, Texas, metroområder som en del af pilotprojektet.
Men selvom det er et koncept, der kan rime på Starbucks’, så udgør det ifølge William Blair-analytiker Sharon Zackfia sandsynligvis kun en ”relativt afdæmpet” trussel mod Starbucks og den rivaliserende kæde Dutch Bros.
Direktør løftede sløret
I sidste uge åbnede adm. direktør i McDonald’s, Chris Kempczinski, mere op for projektet over for CNN Business.
McDonald’s løfter sløret for potentiel Starbucks-rival
Her fortalte han, at navnet på kæden stammer fra en af karaktererne i McDonald’s univers, en alien, og han har tidligere fortalt, at CosMc’s er et lille format koncept med al McDonald’s DNA, men med dets egen unikke personlighed.
Det fremgik desuden, at CosMc’s ser ud til kigge på Starbucks’ fremgangsmåde – der er et fokus på kolde, søde drikke, der kan ændres efter smag, hvilket altså udgår størstedelen af kæffekædens salg.
I november sagde Starbucks, at lattes til høje priser og skræddersyede drinks hjalp med at løfte kaffekædens amerikanske salg i kvartalet, der sluttede 1. oktober.
Ifølge Sharon Zackfia er CosMc’s menupunkter ikke meget billigere, end hvad Starbucks-kunder allerede betaler for sammenlignelige drikkevarer.