McDonald's løfter sløret for potentiel Starbucks-rival

I løbet af sommeren teasede McDonald’s testen af et nyt restaurantkoncept, som nu bliver mere konkret. Samtidig skal større burgere sikre væksten.
McDonald's barsler med et søsterkoncept til sin McCafé. | Foto: Tingshu Wang
McDonald's barsler med et søsterkoncept til sin McCafé. | Foto: Tingshu Wang

Onsdag delte McDonald’s flere oplysninger om sit mere aparte restaurantkoncept, CosMc’s, som ser ud til at være fastfoodkædens svar på Starbucks. 

Det skriver CNN Business

Pilot-projektet er opkaldt efter en af karaktererne i McDonald’s univers, en alien, og adm. direktør Chris Kempczinski har tidligere fortalt, at CosMc’s er et lille format koncept med al McDonald’s DNA, men dets egen unikke personlighed, og nu sætter han altså flere ord på konceptet. 

”Hvad ville der ske, hvis en McDonald’s-karakter fra 1980’erne, der dels var alien, dels surfer, dels robot – hvad ville der ske, hvis denne karakter åbnede en restaurant i 2023?” spurgte han ved et investorevent onsdag og tilføjede, at ”robot-surfer-alienen” ville åbne en Starbucks-rival med endnu mere overbærende drinks og opkalde den efter sig selv.

Med CosMc’s ser McDonald’s da også ud til at kigge på Starbucks’ fremgangsmåde – der er et fokus på kolde, søde drikke, der kan ændres efter smag, hvilket altså udgår størstedelen af kæffekædens salg. I november sagde Starbucks, at lattes til høje priser og skræddersyede drinks hjalp med at løfte kaffekædens amerikanske salg i kvartalet, der sluttede den 1. oktober.

Burgere skal være større

Fra en anden fløj af burgerkoncernen lyder meldingen nu, at en ny burgerstørrelse skal blandt andet være med til at sætte skub i restaurantkoncernens vækst, skriver CNN Business

”I USA og på en række markeder rundt om i verden er det en mulighed at have en større burger. Vi arbejder på det. Det er noget, du bør forvente i fremtiden,” siger adm. direktør Chris Kempczinski til mediet. 

Foruden burgerstørrelsen, at McDonalds vil vokse i. Burgerkæden planlægger at åbne tusindvis flere restauranter og vil tilføje 100 mio. medlemmer til sit loyalitetsprogram, som får kunderne til at bruge mere, ligesom selskabet investerer i flere marketingkampagner for at få folk til at få lyst til dets burgere og fritter – og i stigende grad også kyllingesandwich.

Trodsede forventninger

I tredje kvartal af 2023 gjorde McDonald’s analytikernes forventninger til skamme i forhold til både top- og bundlinjen.

Trods en periode med bekymringer for den stigende popularitet for fedmemidler, som kan gå hen og gøre et indhug i fødevareproducenternes salg, gav dette ikke genklang i McDonald’s regnskab. Faktisk havde McDonald’s held med at få sine gæster til at vælge sine dyreste burgere.

Det sammenlignelige salg i burgerrestauranter, der har været åbne i mindst et år, steg 8,8 pct. mod estimeret 7,8 pct. ifølge Bloomberg News.

Samlet løb McDonald’s omsætningen op i knap 6,7 mia. dollar mod ventet lidt over 6,5 mia. dollar.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Photo: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter