Bud Light og ejerne i AB Inbev burde have holdt fast i sine værdier - selv i modvind.
Det er budskabet fra konkurrenten Heinekens topchef, Dolf van den Brink, skriver online erhvervsmediet TheStreet.
”Særligt i den vestlige verden ser vi en stor polarisering, der påvirker alle dele af samfundet, også erhvervslivet og brands. Og derfor er du nødt til at være forsigtig og afbalanceret, men på samme tid stå inde for dine værdier og principper,” siger topchefen for Heineken om Budlight-affæren.
Bud Light gik fra at være den mest solgte øl i USA til at ligge på en 14. plads, og antallet af ansatte er dalet efter vrede forbrugere boykottede øllen af politiske årsager.
Det hele startede med et kort samarbejde med den transkønnede amerikanske skuespiller, Dylan Mulvaney, som særligt republikanske konservative vælgere - og øldrikkere - ikke kunne acceptere.
Siden har ejerne af Bud Light-brandet, det belgiske bryggeri AB Inbev, forsøgt at dulme kritikken og redde bundlinjen. Det skete ved at sende en pressemeddelelse ud, hvor Ab Inbevs topchef, Brendan Whitworth, skrev, at selskabet ”aldrig intenderede at være del af en diskussion, som skiller folk.”
Den sætning blev fortolket som et knæfald for den politiske side, der har boykottet øllen.