Bud Light får stadig antiwoke-bank i USA

Salget af Bud Light er blevet ramt af en antiwoke boykot i USA, efter at ølmærket har markedsført sig via et sponsorat af en transkønnet influencer, Dylan Mulvaney.
Foto: Rob Carr/afp/ritzau Scanpix
Foto: Rob Carr/afp/ritzau Scanpix
marketwire

Nedturen for ølmærket Bud Light, der ejes af belgisk-amerikanske AB Inbev, ser ud til at fortsætte, og den indtil for nyligt mest solgte øl i USA er nu helt nede på en 14. plads blandt foretrukne øl i en rundspørge fra Yougov.

Det skriver Yahoo! Finance.

Salget af Bud Light er blevet ramt af en antiwoke boykot i USA, efter at ølmærket har markedsført sig via et sponsorat af en transkønnet influencer, Dylan Mulvaney, og målt i dollarvolumen er det nu blot det næstmest solgte mærke, da det er faldet under salget af den mexicanske øl Modelo.

Topchef i AB Inbev, Brendan Whitworth, har i denne uge opfordret forbrugerne til at forblive loyale over for Bud Light og tænke på de 65.000 ansatte i bryggeriet.

”Påvirkningen af de ansatte er det, som vejer tungest for mig,” sagde direktøren mandag til tv-stationen CBS.

Brendan Whitworth nedtonede i interviewet vigtigheden af samarbejdet med Dylan Mulvaney i den overordnede strategi, men slog fast, at partnerskabet vil fortsætte uden forandringer, og direktøren ville ikke undskylde for samarbejdet, hvilket mange forbrugere ellers har fundet det nødvendigt at kræve.

Bud Light har dog lanceret en ny sommerkampagne, der i stedet for fokus på værdipolitik, beskæftiger sig med blandt andet sport og grill.

Markedsføringsbudgettet vil i 2023 i øvrigt blive tredoblet. Brendan Whitworth mener også fortsat, at Bud Light er stærkt forbundet med det amerikanske flag.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Photo: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter