Nestlé hæver priserne i hastigt tempo

Det schweiziske fødevarekonglomerat Nestlé så i første kvartal sine omkostninger stige med næsten 10 pct. i gennemsnit, hvilket har ført til nogle af de mest eksplosive prisstigninger på selskabets produkter i godt 30 år.
Det skriver Financial Times.
Prisstigninger på 10 pct. fik dog Nestlé til selv at hæve sine priser på cirka 10 pct., skriver mediet. Forbrugerne viste sig nemlig villige til at betale regningen for de øgede omkostninger, som selskabet sendte videre for at beskytte Nestlés volumen.
Det var ligeledes et fokuspunkt for Mark Schneider, der er adm. direktør for Nestlé, da han fremlagde selskabets resultater i tirsdags. Årsagen til dette spekuleres ifølge Financial Times i, at Nestlés aktier det seneste år er faldet med 8 pct.
Mark Schneider fortalte derfor, at Nestlés prisstigninger var ”ansvarlige” og havde hjulpet virksomheden med at håndtere ”det løbende pres fra to års omkostningsinflation.”
Det var især i produktkategorierne for mælk, is og kæeldyrspleje, at Nestlé hævede sine priser. Samlet omsatte Nestlé for 23,47 mia. schweizerfranc i januar, februar og marts. Det var mere end hvad analytikerne havde forventet, hvor der var en konsensus på 23,08 mia. schweizerfranc.
Toplinjen var drevet af prisjusteringer på 9,8 pct. i kvartalet mod ventet 9,51 pct.
Relaterede artikler:
Nestlé leverer stærk organisk vækst i første kvartal
For abonnenter