Den amerikanske konfekturekoncern Mondelez International, der ejer mærker som Cadbury, Oreo, Toblerone og Milka, udvider sin forretning med opkøbet af energiproducenten Clif Bar & Company for 2,9 mia. dollar, skriver BBC. Det svarer til godt 20 mia. kr.
Opkøbet vil ifølge Mondelez bane vejen for koncernens planer om at ”lede fremtiden for snacking”, og at værdien af koncernens snackbarforretning vil blive øget med over 1 mia. dollar. Koncernen kommer samtidig til fortsat at producere Clifs produkter i sine faciliteter i delstaterne Idaho og Indiana.
”Vi er begejstrede over at kunne byde Clif Bar & Companys ikoniske brands og passionerede medarbejdere velkommen i Mondelez International-familien,” siger bestyrelsesformand og adm. direktør for Mondelez Dirk Van de Put.
Clif Bar & Company blev stiftet af Gary Erickson i 1992.
Ifølge den adm. direktør for Clif Bar & Company, Sally Grimes, er Mondelez ”den rigtige partner på det rigtige tidspunkt til at støtte Clif i vores vækstkapitel”.
Mondelez International havde sidste år en omsætning på 29 mia. dollar, oplyser BBC.
Konfekturekæmpe går tilbage på bunden trods vækst i toppen
Konfekturekæmpe forudser store forsyningsproblemer
Amerikansk fødevaregigant gennemfører stort græsk opkøb