Konfekturekæmpe går tilbage på bunden trods vækst i toppen

Den amerikanske fødevaregigants danske afdeling præsterede i 2021 vækst i omsætningen, men bundlinjen fulgte ikke med. Adm. direktør er dog tilfreds og fortrøstningsfuld på fremtiden - også selv om der nu er krig i Europa.
Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix

Trods fremgang på toppen gik den danske afdeling af konfektureselskabet Mondelez tilbage på bundlinjen i 2021.

Omsætningen landede i året på 794 mio. kr. - og dermed 11 mio. mere end i 2020, hvor den lød på 783 mio. kr. - mens årsresultatet svandt ind med 700.000 kr. til 9 mio. kr. Overskudsgraden i Mondelez, der i Danmark står bag mærker som Oreo, Daim og Marabou, var i året uforandret og lød på 1,5 pct.

Ifølge ledelsesberetningen, der er anført af adm. direktør Gianfranco Gabrieli, anses resultatet dog for at være tilfredsstillende. Direktøren uddyber over for FødevareWatch:

”Som vi også skriver i regnskabet, er resultatet på linje med vores forventninger,” siger Gianfranco Gabrieli og fortsætter:

”2021 bar i høj grad præg af coronapandemien og dens påvirkning på de forskellige kategorier. For vores vedkommende spiller folks mobilitet åbenlyst en stor rolle i indtaget af alle vores snacks. I 2021 har vi dog set en god bounce back fra 2020 i tyggegummikategorien, og der er stadig et stort indtag i kage- og kiksekategorien.”

Gianfranco Gabrieli fortæller videre, at han ser 2021-resultatet som et bevis på, at forbrugerne er loyale over for Mondelez-produkterne, og at tilbagevenden til normalen har sat fut under særligt salget af chokoladebarer og gave-produkter.

Umiddelbart ingen bremse som følge af krig

På trods af uro på markedet og stigende inflation forudser konfektureselskabet et 2022, der på mange måder kommer til at ligne det forgangne år.

Selskabet forventer således et resultat i 2022 på niveau med 2021 - i omegnen af 9-12 mio. kr.

”2022 er startet godt, selv om vi nu skal forholde os til, at der også er en krig i Ukraine. Det er virkeligheden i den verden, vi lever i, og vi forsøger nu at danne os et overblik over, hvad konsekvenser det kan få for os,” siger Gianfranco Gabrieli.

”Vi forventer dog ikke, at det kommer til at have de store konsekvenser for os, men vi bliver selvfølgelig nødt til at tage højde for det,” siger direktøren med henvisning til, at Mondelez Danmark er et salgselskab, og der dermed ikke er frygt for, at produktionen kan blive påvirket.

En ting, der dog kan få indvirkning på 2022-resultatet er de stigende råvarepriser og inflationen generelt, siger Gianfranco Gabrieli:

”Derfor er prisstigningerne og inflationen også noget, vi holder godt øje med. Men vi oplever også, at forbrugerne på trods af krisetider bliver ved med at købe snacks. På mange måder tror jeg, at vi som selskab har en bedre profil end andre i en situation som denne.”

Konfekturekæmpe: Danskernes indtag af søde sager vil lande på et højere niveau

Amerikansk fødevaregigant gennemfører stort græsk opkøb

Konfekturekæmpe forudser store forsyningsproblemer

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også