Den britiske bagerikæde Greggs advarer om, at priserne på sine produkter vil stige som følge af øgede omkostninger på ingredienser, energi og brændstof, skriver The Guardian.
Kæden tilføjede i starten af 2022 mellem fem og ti pence (ca. 0,44 til 0,87 DKK) til sine produkter og udtalte i den forbindelse, at ”yderligere ændringer forventes at være nødvendige” grundet prisstigninger på samtlige ingredienser.
Greggs forventer derfor heller ikke, at virksomhedens overskud, der i 2021 udgjorde næsten 146 mio. britiske pund, eller 1,2 mia. DKK, vil stige i 2022. Dette skyldes, at kæden forsøger at udligne inflationsomkostningen på op til 7 pct. fra 5 pct. i starten af 2022.
”Presset på omkostninger er i øjeblikket mere betydeligt end vores oprindelige forventninger, og som altid vil vi arbejde på at afbøde indvirkningen af dette på kunderne, men grundet denne dynamik forventer vi i øjeblikket ikke væsentlige resultatfremgang i det kommende år,” siger Roger Whiteside, afgående adm. direktør for Greggs, til The Guardian.
Ny høvding i front for britisk Lagkagehuset-konkurrent
Lagkagehuset vil i 2022 tage første store bid af plan om 40 nye butikker
Britisk aktie går som varmt brød efter lun august