FødevareWatch

Lagkagehuset vil i 2022 tage første store bid af plan om 40 nye butikker

Efter et par coronapåvirkede år er der ekspansion på programmet i Lagkagehuset, som særligt vil vokse i London. ”Vi ser det som mulighed for at skabe vores største vækstår til dato,” siger kommerciel direktør.

Lagkagehuset eksisterer i London og New York under brandet Ole & Steen, som er fornavnene på de to stifter Ole Kristoffersen og Steen Skallebæk. | Foto: PR / Lagkagehuset

Nedlukningerne under corona medførte langt færre gæster i bagerierne, men situationen har over tid udviklet sig positivt for Lagkagehuset.

Særligt i Storbritannien opstår der muligheder, som nu skal udnyttes.

”Vi ser det som mulighed for at skabe vores største vækstår til dato,” siger kommerciel direktør Jesper Dixen om den vækst, som man på koncernniveau regner med vil udfolde sig.

Koncernen fremlægger først sine tal for 2021 i de kommende måneder, men tilbage i det coronapåvirkede 2020 var omsætningen i Danish Bake - selskabet bag Lagkagehuset - 933 mio. kr. og resultatet blev på minus 227 mio. kr.

Dobbelt op i London

I New York, hvor man har haft tre Ole & Steen-butikker siden 2019, vil man i det kommende år gerne åbne yderligere et par stykker, men det er særligt på den hjemlige danske bane og endnu mere i London, at den kommende store vækst skal slås op.

”Vores vækstambitioner ligger lige nu med tyngden på det internationale og primært i London. Vi skal over de næste tre år åbne 40 butikker, og den ambition er vi godt i gang med at opfylde,” siger

”I London står vi over for noget, der ligner en fordobling af vores forretning i 2022,” tilføjer han.

Det betyder, at man 2022 regner med at udvide fra et til to centralbagerier, og at antallet af cafe-butikker skal løftes til omkring 30.

”Vi ser mobiliteten komme tilbage, og efter coronanedlukningerne er folk igen begyndt at leve i de centrale områder, og dertil kommer, at mulighederne for etableringer kun er blevet større, og derfor ser vi særligt det internationale som et vækstmarked for os,” siger Jesper Dixen i interview foretaget forud for, at Omikron-smittespredningen igen har medført nye nedlukninger i flere lande.

Lagkagehuset- og Ole & Steen-kæderne består i dag af mere end 120 butikker i Danmark, USA og England, og samlet beskæftiger selskabet over 3000 medarbejdere. | Foto: PR / Lagkagehuset
Lagkagehuset- og Ole & Steen-kæderne består i dag af mere end 120 butikker i Danmark, USA og England, og samlet beskæftiger selskabet over 3000 medarbejdere. | Foto: PR / Lagkagehuset

Det danske islæt bruges aktivt

I den britiske forretning arbejder Lagkagehusets kommercielle afdeling med to forretningsmodeller. Den ene, som har været ramt under corona, tager afsæt i byens centrum, mens de andre mere har sigte på beboelsesområder et stykke fra bykernerne.

Som i Danmark ligger der et stort ark med data under overvejelserne for etablering, men i halen på corona er det blevet langt lettere at finde mulige og attraktive lejemål, og derfor øges farten, hvormed der skal ekspanderes.

”Vi har data nede på enkeltgader, så vi bliver i stand til at forstå, hvordan lokalmiljøet her hænger sammen. Det handler også, hvad der ligger af skoler og stationer, og hvordan socioøkonomien er i et område,” siger Jesper Dixen.

Personer i London-området rækker ud til os nu. Det har vi ellers kun prøvet i Danmark. Det er meget betryggende, og det momentum, det mener vi, der er et godt potentiale i. Derfor kommer vi også til at lægge vægten af nyetablerigner i London.

Jesper Dixen, kommerciel direktør, Lagkagehuset
De første Ole & Steen-butikker åbnede i London tilbage i slutningen af 2018, og efter i en tid at have været den helt nye i gadebilledet, mærker man nu en anden kendskabsgrad.

”Personer i London-området rækker ud til os nu. Det har vi ellers kun prøvet i Danmark. Det er meget betryggende, og det momentum, det mener vi, der er et godt potentiale i. Derfor kommer vi også til at lægge vægten af nyetableringer i London,” siger Jesper Dixen.

Siden debuten har konceptet udviklet sig, men det er stadig det danske element, som gør konceptet til noget andet end hos konkurrenter som Greggs og Gails.

Det betyder, at man fra start haft stort fokus på de danske wienerbrødstraditioner, og det bedst sælgende produkt er i dag de såkaldte cinnamon socials - kanelstænger.

”Det ser vi heldigvis komme til udtryk, når vi laver forbrugeranalyser. Forbrugerne siger ikke, at vi er et nordisk bageri - de forstår, at det er dansk, og det er ret glædeligt for os, at det er aftrykket, som vi efterlader,” siger Jesper Dixen.

Foto: PR / Lagkagehuset
Foto: PR / Lagkagehuset

Mange metropoler i mappen

Med vejkortet på plads for de britiske og amerikanske forretningsben er det oplagt også at høre til ambitionerne i andre markeder.

De er der, men den kommercielle direktør har opmærksomheden rettet mod de nuværende markeder

”Der er en lang række muligheder, men vi har ikke lagt os fast på nogen linje endnu. Nu vil først gå dybt i London og i New York, hvor vi allerede er etableret,” siger han og forklarer uddybende, at det ved første etablering i høj grad handler om, at der kan skabes et godt forretningsgrundlag for det første selvstændige bageri.

Jesper Dixen har siden 2016 været kommerciel direktør for Lagkagehuset. | Foto: PR / Lagkagehuset
Jesper Dixen har siden 2016 været kommerciel direktør for Lagkagehuset. | Foto: PR / Lagkagehuset

”Vi har mappet alle metropoler, og vi har en liste med interessante byer at gå ind i, men om det bliver endnu en by i Nordamerika eller i Europa eller ekspansion til et nærmarked, det har vi ikke lagt os fast på endnu,” siger han afslutningsvist om ekspansionsplanerne.

Bagerkæde løfter sløret for udvidelsesplaner

Britisk krise hjælper Lagkagehusets ekspansionsplaner

Velkendt Aarhus-bager klar til at åbne bageri igen

Britisk Lagkagehuset-konkurrent genvinder fodfæstet

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier