Starbucks når ikke det af Wall Street forventede resultat for første kvartal af regnskabsåret, der blev afsluttet d. 2. januar, og den amerikanske kæde nedjusterer på grund af høje omkostninger og inflation forventningen til resultatet for 2022.
Det skriver CNBC dagen efter regnskabets offentliggørelse.
Kaffekæden gik ellers ud af første kvartal af regnskabsåret med en bundlinje på 815,9 mio. dollar mod sidste års 622,2 mio. dollar, ligesom kædens samlede salg steg med 13 pct. i løbet af kvartalet.
Alligevel tjente Starbucks kun 72 cents per aktie mod de af aktieanalytikere forventede 80 cent - noget, der ifølge kaffekæden skyldes uventet høje omkostninger samt flere medarbejdere, der må melde sig syge som følge af coronapandemien.
Ifølge CNBC forventer Starbucks jævnfør adm. direktør Kevin Johnson, at selskabet resten af året vil være påvirket af den høje inflation, hvorfor Starbucks også planlægger yderligere prisstigninger.
Kaffepriserne har nået højeste niveau i ti år
Espresso House jagter sidste bid af plantebaseret ambition
Starbucks indgår nyt samarbejde på kæmpe kaffemarked