Der bliver et nyt produkt at kaste sig over for kartoffelglade briter med den kommende lancering af svensk kartoffeldrik.
Det er supermarkedskæden Waitrose, der nu tager svenske Dug-drik fra det børsnoterede Veg of Lund ind på hylderne som supplement til øvrige drikkealternativer baseret på havre, soya og mandler. Det skriver The Guardian.
Salget af plantedrikke i Storbritannien stormer frem sammen med en række øvrige plantebaserede fødevarer og drikkene anslåes nu at have en årlig værdi på 400 mio. pund, svarende til godt 3,5 mia. kr.
Og Waitrose forventer, at kartoffelvarianten får en stærk plads i selskabet af de øvrige mælkealternativer, når den rammer hylderne til februar, fordi de britiske forbrugere i stigende grad benytter sig af plantebaserede drikke i deres diæt, lyder dte fra Alice Shrubsall, indkøber af alternative drikke i Waitrose.
Supermarkedskæden oplever på baggrund af salgsdata og målinger blandt 2000 kunder, at klimaaftryk i fødevarerne er enten "meget vigtigt" eller "vigtigt" for 70 pct. af de 2000 adspurgte hos Waitrose. Det indebærer også flere kødfrie dage for de britiske forbrugere, lyder meldingen.
Børsnoterede plantedrikke fra Sverige har kurs mod asiatisk marked