Skotske Brewdog har indgået sit første joint venture med den japanske bryggerigigant Asahi, der skal hjælpe med at øge salget, inden Brewdog forventes at blive børsnoteret.
Det skriver Financial Times.
Det nye samarbejde skal efter sigende hjælpe med at seksdoble salget af de skotske øl, inden der er gået fem år. For nu er det øllene Punk IPA, Hazy Jane og Elvis Juice, der skal bringes ud på verdens supermarkedshylder ved hjælp af Asahis distributionskanaler.
Ifølge Financial Times kommer samarbejdet på et belejligt tidspunkt, da Brewdog for tiden holder møder med flere banker om en mulig børsnotering.
"Vi ser en børsnotering, som en stor del af vores fremtid. Det er et nyt initiativ, der skal hjælpe os med at komme ud på nye markeder," siger James Watt, der er stifter og adm. direktør i Brewdog.
Inden pandemien havde bryggeriet løftet sløret for, at den nærmeste fremtid ville byde på en børsnotering. Den drøm udsatte pandemien dog, men Watt fortæller Financial Times, at en børsnotering er tæt på.
Brewdog er vurderet til at være 2 mia. pund værd og omsatte for 182 mio. pund i 2020, hvilket var en fremgang på 4,2 pct. fra året før. Udover at brygge øl har Brewdog åbnet 99 barer og fire hoteller rundt om i verden.
Styrtdyk i EU-salget hos britisk fødevaresektor
Efter stor børsnotering satser vegetarkending på USA
Brewdog mister over 100 millioner på lukkede barer