FødevareWatch

Arla advarer om chaufførmangel: Fødevareindustrien står i en krise

Mangel på chauffører i Storbritannien har ført til, at hver fjerde transport med mejeriprodukter fra Arla til 2.400 butikker sidste lørdag er glippet. Arla-direktør opfordrer regeringen til at gøre noget ved problemet.

Foto: Arla PR-foto

Arla er løbet ind i alvorlige leveringsproblemer på det britiske marked, hvor manglen på chauffører betyder, at mejerikoncernen har svært ved at levere mejeriprodukter til tiden til 2.400 butikker, skriver Financial Times.

Sidste lørdag oplevede Arla, at 600 butikker ud af de 2400 butikker og supermarkeder, som mejerikoncernen normalt leverer til, gik glip af en leverance.

Årsagen er ifølge topchefen for Arla Foods UK, Ash Amirahmadi, at tredjepartsleverandørerne, vognmændene, ikke kan skaffe tilstrækkeligt med chauffører.

"Vi har siden midten af april oplevet mangel på chauffører særligt i det sydlige England. Det er gradvist blevet værre, og det er vores vurdering, at fødevareindustrien befinder sig i en arbejdsmangel-krise for chauffører," siger Ash Amirahmadi til Financial Times.

Ifølge Arla-direktøren har koncernen gjort alt, hvad der muligt på kort sigt ved at hæve chaufførlønningerne og bruge rekrutteringsfirmaer.

Aktuel ferieafvikling gør ifølge Ash Amirahmadi problemet endnu større, og han forventer, at situationen vil fortsætte de næste seks til otte uger.

Det estimeres ifølge Financial Times, at der mangler et sted mellem 70.000 og 100.000 chauffører ud af en branche, der samlet har 600.000 chauffører.

Arla vil have østeuropæiske chauffører tilbage

Den britiske regering overvejer at lempe corona-testning og betingelserne for chaufførernes hviletid og gøre det mere attraktivt for britiske borgere at blive chauffører frem for at importere udenlandske chauffører fra EU.

Ash Amirahmadi siger, at det med at øge antallet af indenlandske chauffører blot er en løsning på mellemlang sigt.

"Vi er nødt til at skabe betingelser for, at de chauffører, hvilket for de flestes vedkommende er østeuropæiske, kommer tilbage igen, fordi vi har brug for dem," siger Arla-chefen.

Som omtalt i FødevareWatch, har Brexit, corona-pandemi og skatteændringer betydet, at mange chauffører har forladt branchen i Storbritannien.

Chauffør-mangel får Tesco til at indføre startbonus 

Britiske detailkæder opfordrer til lempelse af krav om selvisolation 

Mere fra FødevareWatch

Idealisten Merete Holsts vej til madtoppen

Merete Holst er kendt for at bygge Meyers Kantiner op og er en kvinde med stærke holdninger. Hun er træt af kapitalfonde i danske restauranter og kunne aldrig drømme om selv at sælge ud.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier