Ny Orkla-enhed øjner vækstpotentiale i hurtig mad

Easyfood bliver omdrejningspunkt i forretningsenhed under Orkla Danmark, hvor fokus er rettet mod ”mad på farten”-markedet, der er i vækst og rummer potentiale, siger Orkla Danmark-direktør.
Pølsehorn, ketchup og en masse andre produkter under Orkla-paraplyen samles nu i en ny dansk enhed under Easyfood. | Foto: Pr
Pølsehorn, ketchup og en masse andre produkter under Orkla-paraplyen samles nu i en ny dansk enhed under Easyfood. | Foto: Pr

Meget mere fokus på den hurtige mad.

I forbindelse med Orklas fulde overtagelse af brødselskabet Easyfood forleden stemplede den norske fødevarekoncerns danske division også endnu mere ind på at at være leverandør til foodservicekunderne. Kolding-virksomheden bliver således det nye omdrejningspunkt i Orklas nye danske out of home-enhed, der også omfatter mærker som Bähncke og Naturli.

For Orkla Danmarks adm. direktør, Carsten Hänel, handler det om, at timingen er god til at sætte ekstra fokus på dette markedsområde.

”Vi har været i out of home-segmentet i rigtigt mange år og fik med investeringen i Easyfood for fem år siden et endnu større fodaftryk. Denne position har vi udbygget sidenhen og ser generelt et marked i vækst, fordi danskerne grundlæggende spiser mere og mere ude. Derfor er det et vigtigt område for os,” siger Carsten Hänel til FødevareWatch.

Bygger på fundamentet

Han understreger, at Easyfoods stifter og afgående direktør, Flemming Paasch, har spillet en afgørende rolle i at opbygge et stærkt selskab hele vejen rundt, som man nu læner sig kraftigt op ad i den nye enhed.

Easyfood-stifter har troet på ”de bløde værdier” hele vejen

”Denne rejse ønsker vi at fortsætte, og det er et naturligt skridt for os at lægge de forskellige områder sammen nu. Easyfood har via deres fantastiske vækstrejse fremvist en stærk forretningsmodel og en kultur med innovation, forsyningssikkerhed og tæt kundesamarbejde som omdrejningspunkt. Det er unikt bygget op, og det vil vi udnytte ved at lægge tingene sammen,” siger Carsten Hänel.

Med den fulde overtagelse af de sidste 10 pct. af Easyfood og afskeden med Flemming Paasch til nytår bliver Easyfoods salgsdirektør Sebastian Weaver ny frontfigur for selskabet og en ”udvidet rolle som kommerciel direktør for hele out of home-området” med altså Easyfood og en række ”andre Orkla-produkter, der ikke produceres af Easyfood – bl.a. Beauvais, Bähncke og Naturli.”

Mange ting til fælles

Selv om produkterne fra de forskellige Orkla-selskaber ligger et stykke fra hinanden, er der klare overlap på kundesiden. Derfor er den nye enhed også en kommerciel sammenlægning, mens der på produktionssiden ikke kommer til at blive foretaget store ændringer, lyder det fra Orkla Danmark-direktøren. 

”Den anden del er, at vi ønsker at udnytte synergierne ved at knytte vores brands bedre sammen og tilbyde kunderne på markedet helt nye løsninger. Produkterne er forskellige, men vi servicerer de samme kunder inden for QSR, restaurationsbranchen generelt og i takeaway-regi. Derfor er der mange fællesnævnere på kundesiden,” siger Carsten Hänel.

Orkla Danmark står bag en lang række varemærker på fødevareområdet, kosttilskud og inden for personlig pleje på det danske marked. 

Og Orkla-direktøren afviser ikke, at der kommer flere selskaber og mærker ind under den nye out of home-paraply på sigt, men understreger, at kundernes behov og ønsker kommer til at sætte retningen fremover. For det er et markedsområde i udvikling, og derfor skal der udvikles på produktsiden i retning af, hvor der kan skabes kommercielt afkast ude hos kunderne, lyder meldingen.

”Derfor kunne man sagtens forestille sig nye løsninger og koncepter, som man kan bygge brands ovenpå. Tilgangen skal være, hvordan vi kan hjælpe kunderne med at lave nye spændende og hurtige mad- og måltidsløsninger til forbrugerne - det er vores fokus. Med vores nye out of home-enhed skaber vi en stærk kommerciel enhed ud mod markedet,” siger Carsten Hänel.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter