Han har forrentet dine penge med 437 pct., hvis du for fem år siden købte aktier i hans bryggeri
Brancheanalyse: Set fra investorernes synsvinkel har en investering i Royal Unibrew været den rene lykkerus i de seneste fem år. Carlsberg har stået stille, mens Harboes-aktiens udvikling har skuffet.
Fortjenesten er ikke noget at skrive hjem om, hvis man for fem år siden insisterede på at købe aktier i et dansk bryggeri - og valgte det forkerte.
Bagklogskabens klare lys viser, at satsede man 10.000 kr. på det bryggeri, der har klaret sig dårligst, siden 2011, så ville gevinsten i dag være et tab på ca. 790 kr. Og det endda inklusiv udbytte over årene.
Valgte man Danmarks største bryggeri, ville gevinsten lige nå op på 1.755 kr. Eller hvad der svarer til en forrentning på 18 pct.
Men valgte man helt rigtigt, så er de 10.000 kr. blevet til 43.663 kr. En gevinst på ikke mindre end 33.663 kr. Det svarer til en forrentning på 437 pct.
Investorernes vinder blandt de tre børsnoterede danske bryggerier er helt klart Royal Unibrew. Hverken Carlsberg eller Harboes Bryggeri kan tilnærmelsesvis være med.
Det viser en opgørelse fra Dansk Aktie Analyse, der for Finans har sammenlignet kursudviklingen for de tre bryggerier i perioden 2011 og frem til 2016.
"Carlsberg-aktien er ikke blot blevet distanceret på 'udebane' blandt de store internationale konkurrenter. Også på 'hjemmebane' har Royal Unibrew over de seneste fem år mangedoblet sin markedsværdi, mens Carlsberg-aktien stort set ligger uændret," siger direktør Peter Falk-Sørensen fra Dansk Aktie Analyse.
Det hører retfærdigvis med til succeshistorien om Royal Unibrew, at bryggeriet fra Faxe i årene op til 2009/10 langt fra var en succeshistorie. Det blev først tilfældet, efter Henrik Brandt tiltrådte som koncernchef i slutningen af 2008.
Inden da lignede Royal Unibrew et bryggeri under afvikling, og Henrik Brandt måtte foretage store nedskrivninger og frasalg for at få rettet virksomheden op. Royal Unibrew var så langt ude, at selv Henrik Brandt frygtede det værste.
"Jeg er meget glad for, at vi ikke havde udenlandske banker med eller havde syndikerede lån dengang i 2008. Hvis vi havde haft engelske eller amerikanske banker med ind over, så havde de taget nøglerne i 2009," har Henrik Brandt tidligere fortalt til Finans om sine første år i Royal Unibrew.
I modsætning til Carlsberg og Harboes har Royal Unibrew en klar niche som såkaldt regionalt bryggeri. Man koncentrerer sig hovedsageligt om det nordiske marked, grænsehandlen og Baltikum. Dertil kommer en specialforretning for maltøl.
Prissætningen af Royals øl er lavere end Carlsbergs, men marginalerne er klart højere end hos discountbryggerierne. Desuden har man med succes bevæget sig ind som storsponsor af rockmusik og sport i skarp konkurrence med Carlsberg.
Bryggeriet har ikke volumensyge, og købet af finske Hartwall var mere en undtagelse end reglen. I stedet bliver overskuddene i stor stil kanaliseret tilbage til aktionærerne. Royal Unibrew-aktien befinder sig lige uden for C20 Cap-indekset og med stigende markedsværdi.
Anderledes forholder det sig med Harboes, som er det mindste af de tre børsnoterede bryggerier. Aktien har lidt under flere genopretninger, men senest kom der en opjustering fra bryggeriets topchef og storaktionær Bernd Griese.
Han og Harboes blev for nylig rangeret som bundprop, da Dansk Aktie Analyse bad 15 porteføljemanagere om at rangerede 50 børsnoterede aktier og deres adm. direktører. En dom, Bernd Griese var ret uforstående over for.
"Vi synes, at vi har en ret god virksomhed med en rigtig god udvikling, tilfredse medarbejdere og tilfredse kunder. Vi er i 90 lande og ekspanderer, der hvor vi er. Og vi har dygtige medarbejdere, der rejser rundt og sælger vores stolte, danske produkter. Jeg kan slet ikke forstå et billede, hvor vi ligger nummer sjok," lød Bernd Grieses kommentar til undersøgelsen.
Desuden mener Bernd Griese, at det ikke giver mening at sammenligne Harboes med de to andre. Specielt ikke Carlsberg, der er en helt anderledes og større historie. Harboes omsatte i det seneste regnskabsår for 1,3 mia. kr, mens Carlsberg solgte for mere end 65 mia. kr. og Royal Unibrew for 6 mia. kr. Så Harboes-chefen har en pointe.
Men for investorer med en investering i de tre bryggerier, lyver tallene ikke. Her står Royal Unibrew og Henrik Brandt som de senere års store stjerne for aktionærerne.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.
Der er ifølge DetailWatch’ oplysninger ændringer på vej, der vil berøre både på kædeniveau og på Coops hovedkontor. Ifølge Finans er et tocifret antal butikker i spil til frasalg eller lukning.