Whiskyproducenter forventer hårde slag på bundlinjen - ser flere faresignaler forude

Gas- og energikrisen samt den stigende inflation gør ondt og er dyr for den danske whiskybranche. Det kommer også til at vise sig på bundlinjen, fortæller to direktører, der dog er fortrøstningsfulde ved, at whiskyproducenterne kan omstille strategien hurtigt.
Foto: René Schütze
Foto: René Schütze

Whiskyproducenterne Stauning Whisky og Copenhagen Distillery kan se udgifterne blive højere og højere. Det betyder, at håbet om, at 2022 skulle blive det store vækstår, er skudt til side. Energi- og inflationskrisen samt tendenser til nervøse forbrugere står som den store synder for udviklingen.

Begge kan nemlig se, at bundlinjen for næste regnskab kommer længere og længere væk fra den sorte spærregrænse, for hver dag der går.

”Det er klart, at vi er meget fokuseret på at holde øje med vores likviditet, så vi stadig har penge på kontoen til at gøre de ting, vi skal,” siger Lasse Vesterby, der er adm. direktør i vestjyske Stauning Whisky.

Han forventer, at de høje omkostninger og udgifter vil koste whiskyproducenten et par millioner på bundlinjen.

Samme ordlyd kan man høre fra Henrik Brinks, der er ejer og adm. direktør i Copenhagen Distillery.

”Vores finansielle situation er velfunderet. Vi kan også mærke, at tingene begynder at gå bedre efter corona. Men det er ikke nogen hemmelighed, at vi indenfor visse segmenter kan mærke, at det snævrer til,” siger han.

Af seneste regnskab fra 2021 fremgår det, at Copenhagen Distillery havde et underskud på 6,9 mio. kr. med et bruttotab på 987.000 kr.

Ved Copenhagen Distillery viser de seneste beregninger, at selskabets omkostninger i gennemsnit er steget med mellem 10 til 15 pct. Det tæller både energi, råvarer og flasker.

Bliver nødt til at investere

Nogenlunde samme tal finder man ved Stauning Whisky, hvor Lasse Vesterby estimerer, at Stauning Whiskys udgifter er tredoblet, siden krigen i Ukraine brød ud.

I 2021 havde Stauning Whisky et underskud på 7 mio. kr. Bruttofortjenesten endte på 8,2 mio. kr.

”Vi er en virksomhed, der vækster, så vi tjener ikke penge nu, men investerer dem. De penge investerer vi i at smide whisky på lager, som skal sælges om et hvis antal år. Lige meget hvordan vi vender eller drejer det, så skal der investeres flere penge, da det er blevet dyrere at lave en liter whisky,” siger han og fortsætter:

”Men det er klart, at lige nu trækker de her høje udgifter på vores bundlinje.”

Foto: Martin Lehmann
Foto: Martin Lehmann

Det er endnu for tidligt at spå om, hvor meget krisen kommer til at koste på Stauning Whiskys bundlinje for 2022. Men et slag på tasken lyder, at krisen kommer til at koste ”nogle millioner,” fortæller Lasse Vesterby.

Fælles for begge producenter er, at de ikke planlægger budgetterne efter en hård vinter. I stedet tror de, at krisen vil vare langt ind i 2023.

”Jeg sidder og planlægger budgettet efter et mærkeligt 2022,” siger Henrik Brinks.

Pres fra flere sider

De ovennævnte udfordringer har været kendt henover foråret og sommeren for de to whiskyproducenter. Men nu venter et nyt lag af udfordringer, der allerede giver bekymrede miner.

Det drejer sig om forbrugerne, whiskyproducenternes kunder og samarbejdspartnere. Ét bekymrende tegn er bl.a., at Copenhagen Distillerys leverandører er begyndt at forlange, at producenterne lægger en bestillingsordre et halvt år ude i fremtiden. Samtidig har leverandørerne hævet minimumsordren.

Et eksempel er propper, fortæller Henrik Brinks.

”Hvor vi førhen kunne bestille 10.000 propper, skal vi i dag bestille 25.000. Det lægger et pres på vores likviditet. Og det er jo typiske tegn på, at nu går vi sværere tider i møde,” siger han.

Usikre eksportmarkeder og nervøse forbrugere

Både Stauning Whisky og Copenhagen Distillery er ligeledes afhængige af eksport. Men det kræver nu et større navigeringsarbejde, da flere markeder er hårdt ramt af inflation- og energikrisen.

”Der kan vi lige nu se, at der i Tyskland er begyndt at være en nedgang. Vi vækster stadigvæk, men det er i en mindre grad, end vi havde forudset og forventet,” siger Lasse Vesterby og fortæller videre, at hvis det tyske marked er et eksempel på, hvordan forbrugerne kommer til at agere henover vinteren, så er der deprimerende udsigter.

Også herhjemme er forbrugerne begyndt at agere en smule anderledes. Henrik Brinks kan blandt andet mærke, at de danske forbrugere begynder at være en smule ”mere nervøse og tilbageholdende.”

Hvor nervøse er I for, at forbrugerne begynder at handle mindre af jeres typer af vare i sådan en krisetid?

”Det er altid bekymrende. Det, vi ikke kan gennemskue endnu, er, hvor i vores produktportefølje eller kundeoplevelser, at vores kunder vil begynde at skære - hvis overhovedet. Vi mærker dog de første spæde skridt imod, at nogle af de mere dagligdags-relaterede varer sælger dårligere,” siger Henrik Brinks.

Copenhagen Distillery kan producere omtrent 50.000 liter whisky om året. For de klare spiritusdrikke som akvavit og gin kan selskabet producere mere end 500.000 flasker om året.

Iværksættere bag restprodukt fra bryggerier lander millioninvestering

Sjællandsk bryggeri indgår samarbejde med spiritusgrossist

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter