FødevareWatch

Medie: Bargigant bruger ansatte til at manipulere kunder

Rekom forklæder sine ansatte som almindelige forbrugere og bryder loven. Rekom beklager, sletter og retter nu sin adfærd, skriver Politiken.

Foto: Peter Thomsen / Watch Medier

Den store barkæde Rekom, der har over 100 barer og 2.000 ansatte i Danmark, aktiverer medarbejdernee på en måde som ifølge en ekspert og Forbrugerrådet Tænk er ulovlig, skriver Politiken.

Rekom har en loyalitetsapp ved navn NightPay, som over 50.000 har downloadet. På anmeldersitet Trustpilot får appen ifølge Politiken en samlet vurdering som »fremragende« og havde i sidste uge et snit på 4,6 af 5 mulige stjerner.

Men Politiken har undersøgt anmeldelserne, og mindst 13 af 32 anmeldelser viser sig at være skrevet af Rekoms egne ansatte og partnere.

»Sites som Trustpilot tjener en vigtig funktion ved at skabe gennemsigtighed i markedet. Derfor er det så vigtigt, at ingen manipulerer systemet, og i tilfældet Rekom lugter det af klar vildledning«, siger Jan Trzaskowski, professor i markedsføringsret på CBS.

Efter Politikens henvendelse til Rekom og Trustpilot er i alt 20 af 32 anmeldelser af NightPay nu blevet fjernet. Samtidig har TrustPilot skrevet en advarende meddelelse på NightPays side.

Barkoncern overtager madmarked i Odense 

Britisk pubkæde sælger færre øl og mere spiritus efter genåbning  

Parti åbner for mere natteliv i København 

 

Mere fra FødevareWatch

Barkoncern: Branchen er økonomisk underdrejet

I Rekom har man ovenpå onsdagens pressemøde og dertilhørende restriktioner svært ved at forstå, hvorfor det netop er nattelivsbranchen, der skal holde igen. "Det er ikke vores målgruppe - de 18 til 40 årige, der ligger højest i statistikkerne over smittede," siger koncernens politiske direktør.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier