Den amerikanske kaffekæde Starbucks satte sig i tirsdagens eftermarked i USA med 3,0 pct., da koncernens vækst i Kina skuffede i det forskudte tredje kvartal. Det rapporterer Bloomberg News.
Starbucks' justerede overskud per aktie endte ellers på 1,01 cent, og noget over analytikernes forventning på 78 cent ifølge Bloomberg News.
Underliggende var der desuden en markant positiv vækst i det sammenlignelige salg, i cafeer, som har været åbne i mindst 12 måneder, på 73 pct., mens analytikerne her havde regnet med et plus på 69,6 pct.
Men det kinesiske marked skuffede med en vækst i det sammenlignelige salg på 19 pct. mod ventet 32,5 pct., skriver Bloomberg. Væksten i det sammenlignelige salg i USA endte på 84 pct. mod estimeret 73,4 pct.
For hele 2020/21 præciserer Starbucks sine vækstforventninger til det globale sammenlignelige salg til 20-21 pct. fra tidligere 18-23 pct. Vækstforventningerne til Kina er sænket til 18-20 pct. fra 27-32 pct.
Til gengæld løfter Starbucks forventningerne til regnskabsårets indtjening per aktie til 3,20-3,25 dollar fra tidligere 2,90-3,00 dollar.
Dårligt vejr hæver prisen på kaffe til højeste niveau i seks år
Starbucks i USA mangler vigtige ingredienser, mad-varer og sugerør