Wolts nye supermarked er første brik i et stort puslespil

Wolts planer om at deltage i kapløbet om danskernes dagligvareindkøb er blot første skridt i en langt større plan. Selskabet vil erobre de spontane forbrugeres indkøb, lyder det fra kommunikationschef Tine Duelund Schou.
Foto: PR / Wolt.
Foto: PR / Wolt.

Det danske marked for levering af dagligvarer begynder at ligne en stor kampplads om danskernes trang til onlinekøb.

Den finske leveringstjeneste Wolt, der de sidste par år har vokset sig til en stor og velkendt virksomhed i Danmark, annoncerede torsdag, at leveringstjenesten skal til at afprøve nye territorier på dagligvareområdet.

Dermed prikker Wolt til store leveringstjenester som Nemlig.com, Coop og Salling Group.

Tine Duelund Schou, der er kommunikationschef i Wolt mener, at Wolt vil komme til at differentiere sig på et helt særligt punkt i forhold til de andre leveringstjenester.

"Vi kommer til at tilbyde et andet indkøbsmønster end andre leveringstjenester af dagligvarer. Der er dem, som godt kan lide det store søndagsindkøb, men vi tilbyder mere noget til den spontane indkøbsforbruger," siger hun.

Den forbruger Wolt gerne vil fange med lanceringen af det nye supermarked er mere den impulsive indkøber end det er den store søndags-indkøber.

Hun tilføjer, at hun tror, at Wolt Market vil komme til at tage nogle af kunderne fra andre leveringstjenester. Dog mener hun, at det er for tidligt at spå om, hvor de forskellige typer af forbrugere kommer til at ligge pengene.

En lille brik i et stort puslespil

I slutningen af 2021 vil københavnerne ikke bare have et enkelt Wolt Market. I stedet er det planen, at der inden årets udgang vil være tre supermarkeder i hovedstaden. På sigt, siger Tine Duelund Schou, vil det være oplagt at udvide til flere større danske byer.

"Vi kan se, at der er en efterspørgsel efter denne type af levering af dagligvarer. Den anden ting vi kan se på det danske marked er, at der ikke er andre der leverer varer inden for så kort frist, som vi kommer til at gøre," siger hun.

Ikke nok med at der skal være flere supermarkeder, så skal der i fremtiden også være flere varer på Wolt-appen.

"Puslespillet er, at vi kommer til at fokusere endnu mere på retail i fremtiden. Vi ser et stort marked inden for convenienceshopping, og tror på, at vi har en stor fordel i forhold til at kunne levere produkter inden for 30 minutter til en time," siger Tine Duelund Schou.

Hvad skal i fremtiden leveres gennem Wolt? 

"Alt der kan være i en blå taske"", siger hun.

Leveringstjeneste først – derefter et supermarked

Tine Duelund Schou mener, at forestillingen om det nye Wolt Supermarked kræver en nuancering. Indenfor virksomhedens struktur er Wolt Market sat op som en partner til Wolt.

Derfor er forretningsmodellen stadig sat op til, at de nye veje Wolt kommer til at gå, skal være bygget op om flere partnerskaber.

Så I vil stadig helst være kendt som leveringstjenesten, end i vil være kendt for at drive et supermarked? 

"Helt sikkert. Det er det vi er allerbedst til. Det er også derfor, vi har oprettet en separat forretningsenhed til at drive fødevaredelen. Vi er gode til service, logistik og kundeservice, så derfor laver vi en separat forretningsenhed, som skal blive specialister i at drive en fødevareforretning," siger Tine Duelund Schou.

Wolt melder sig ind i ræset om levering af dagligvarer 

Leveringstjenester spår opblomstring af danske spøgelseskøkkener

Hungry-ejer vil igen indtage hjemlandet 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter