Medie: Kapitalfond forbereder salg af Løgismose og Meyers

Med en investeringsbank som mellemmand forbereder kapitalfondsejerne i IK Investment Partners nu et frasalg af de danske fødevareikoner, skriver Dagbladet Børsen.
"Det har jeg ikke nogen kommentarer til," lyder svaret fra Claus Meyer, stifter af Meyers, til avisen. (ARKIV) | Foto: Anders Rye Skjoldjensen
"Det har jeg ikke nogen kommentarer til," lyder svaret fra Claus Meyer, stifter af Meyers, til avisen. (ARKIV) | Foto: Anders Rye Skjoldjensen

Godt seks år efter overtagelsen af Løgismose og Meyers arbejder kapitalfonden IK Investment Partners nu med at komme ud af de danske fødevareforretninger.

Det skriver Dagbladet Børsen på baggrund af flere unavngivne kilder med kendskab til processen.

Ifølge avisen har kapitalfonden hyret investeringsbanken Carnegie til at hjælpe med at finde en køber til både Løgismose og Meyers. Hverken IK Investment Partners eller de to virksomheder ønsker dog at kommentere de mulige salgsplaner, hvor stifter af Meyers – Claus Meyer – henviser til hovedaktionæren i kapitalfonden.

"Vi kommenterer ikke mulige salg af vores virksomheder," siger Mads Ryum Larsen, bestyrelsesmedlem i Løgismose Meyers og partner i IK Investment Partners, til avisen.

Delt i to siden november

Tilbage i 2015 købte kapitalfonden IK Investment Partners Løgismose og Meyers og fusionerede de to selskaber i et fælles selskab. Det var planen, at der skulle skabes synergi på tværs af de to selskaber, og efter et års arbejde og udskiftninger på en stribe nøgleposter blev nuværende Naturfrisk Group-direktør Tørk Furhauge ansat i september 2016 for at få projektet i mål.

Projektet viste sig dog svært at gennemføre, og uden ventet toplinje- og ebitda-fremgang og med underskud på over 100 mio. kr. i de tre første år, traf ejerne en beslutning om at gå en anden vej. Jesper Uggerhøj blev ansat i stedet for Tørk Furhauge, og han indledte den proces, der skulle føre til det selskabssplit, som var gennemført 1. november 2020.

Løgismose og Meyers er i mål med selskabssplit

"Forretningerne er nu delt op, hvilket giver rigtig god mening rent brandmæssigt, men også forretningsmæssigt, fordi Meyers jo er en catering- og kantineforretning, hvorimod Løgismose fortrinsvis er en detailforretning. Det er to forskellige DNA'er, ligesom det også er to forskellige forretninger," sagde adm direktør Jesper Uggerhøj i november.

Løgismose Meyers løftede i 2019 omsætningen med 7 pct. til 1,15 mia. kr. Driftsresultatet blev på 32 mio. kr. og resultatet før skat blev på minus 26 mio. kr. I 2018 var underskuddet på 13 mio. kr.

Millioner i coronakompensation

Der foreligger endnu ikke tal for den økonomiske udvikling i de to forretninger i 2020, men Meyers eksponering mod kantine- og cateringsektoren og mod restaurationssektoren har presset indtjeningen i den del.

Ifølge en kortlægning af kompensationspakkerne, som FødevareWatch gennemførte i starten af året har Meyers modtaget mere end 40 mio. kr. i kompensation fra staten.

I Løgismose-delen er historien en anden, og udover øget salg i detailhandlen, hvor man er stort tilstede i Netto-kæden, har der også været medvind til salget af vin på nettet under corona.

"Vores onlinebutik, hvor vi bl.a. sælger vin, har haft en rigtig god periode, og vi har mere end fordoblet vores salg af vin i nedlukningsperioden. Det salg, som vi ikke har haft til restauranter og horeca-segmentet i det hele taget, det har folk så taget hjem i dagligstuerne," sagde Jesper Uggerhøj i november, og tilføjede, at det opgjort i antal flasker næsten var lykkedes at fastholde vinsalget totalt.

Efter to år i København: Løgismose Meyers-ejer har appetit på øget nordisk eksponering

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også