Risengrøden hitter – men næppe ekstra til jul

Afsætningen af grødris er kun gået én vej under corona. Men spørgsmålet er, om væksten kan fortsætte frem mod juleaften.
Foto: Rune Pedersen
Foto: Rune Pedersen

Julefølelsen har tilsyneladende på nogle måder bredt sig ud over det meste af året – i hvert fald hvis man skal bruge afsætningen af Pama Grødris som en potentiel rettesnor.

Sådan lyder meldingen fra salgsdirektør i Orkla Foods Danmark, Per Wilhelmsen, som har set en øget efterspørgsel på omkring 10 pct. siden regeringens indledende nedlukninger af det danske samfund i foråret.

"Risengrød er bare blevet mere populært, hvor det bliver mere og mere udbredt i særligt børnefamilier. Derudover er der under corona tilsyneladende også bare flere, som har spist det," siger Per Wilhelmsen til FødevareWatch.

"Når man laver mere mad derhjemme, og er mere sammen derhjemme som familie, så er det bare mange gange det, som ungerne vil have. Derudover er det nemt, fordi ting som mælk, smør og kanel er noget, man alligevel har derhjemme."

Han uddyber, at tallene selvfølgelig udelukkende baserer sig på Pama-brandet, og at der derfor kan være udsving fra andre mærker på markedet.

Når det gælder juleforventningerne, vurderer han dog, at der næppe kommer til at være ekstra skub i salget ud over den generelle udvikling i branchen.

Her arbejder Orkla ifølge Per Wilhelmsen med en forventet stigning på omkring 10 pct., som primært tilskrives, at flere familier holder jul hjemme.

"Der kan selvfølgelig godt komme en lille smule mere, men det bliver nok i samme lag som det generelle marked," siger han.

Forsigtig optimisme midt i julesalget af sønderjysk grønkål 

Coronajul får andeforventninger til at stige 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også