Restauratører i kras kritik: "De er vor tids gullaschbaroner"

Coronakrisen har fået restaurationsbranchen til at styrtbløde. Flere har forsøgt at stemme op for driftstabet med take-away – nu anklager flere restauratører imidlertid takeaway-platformen Wolt for at lukrere på en krise.
Foto: PR/Wolt
Foto: PR/Wolt

Siden nedlukningen af Danmark har restaurationsbranchen tabt millioner i omsætning, hvilket har fået flere og flere til at vende sig mod takeaway.

Nu møder en leveringsaktørerne – Wolt – imidlertid skarp kritik: Platformen lukrerer kort sagt på coronakrisen.

Det skriver Politiken.

"Wolt svigter deres samfundsansvar i coronakrisen, og de forsøger åbenlyst at berige sig på en nødlidende branches bekostning. De er vor tids gullaschbaroner," siger den Jakob Kristian Sørensen, der driver pizzarestauranten Il Locale i Aarhus til avisen.

Sørensen er ifølge avisen én af en lang række unavngivne restauratører, som støtter op om kritikken.

Restauratørerne kritiserer, at Wolt i dag tager 30 pct. af ordreprisen i kommission plus levering - med andre ord vil en pizza til 100 kroner kun give 50 kroner i kassen hos aarhusianske Il Locale på grund af Wolts kommissionskrav, fortæller Jakob Kristian Sørensen.

I et skriftligt svar til Politiken afviser selskabet danske direktør, Søren Meier Svendsen, kritikken.

"Jeg kunne forstå det, hvis vi havde skruet priserne op. Men det er ikke tilfældet. Tværtimod har vi fjernet kommissionen på hent-selv mad, så restauranterne fortsat kan promovere sig gennem vores platform, men uden at skulle betalte noget, hvis de får kunder ned i restauranten på baggrund af den markedsføring de får igennem Wolt. Jeg mener, vi er en stor hjælp for mange restauranter, der har det rigtig svært i de her tider," skriver han til avisen.

Generelt har flere i den danske restaurationsbranche vendt sig mod takeaway for at forsøge at holde skruen i vandet.

Som tidligere beskrevet af FødevareWatch, har dette har også til at bl.a. platforme som Too Good To Go i de seneste uger har åbnet for at stille IT-infrastruktur til rådighed for restauratører, som ønsker at sælge retter fra deres oprindelige menukort.

Det går ellers i mod det generelle koncept hos virksomheden, der i udgangspunktet sælger overskudsmad, som ellers ville være gået til spilde.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter