Nestlé får kritik af rig aktionær: Ledelsen skal op i gear

Aktionæraktivst lægger pres på Nestlé. Der skal splittes op og sælges fra, siger han og peger på ejerandelen i L'Oreal som et salgsemne.
Foto: PR
Foto: PR
RITZAU FINANS

Den schweiziske fødevarekæmpe Nestlé risikerer at blive løbet over ende af konkurrenterne, hvis ledelsen ikke sætter en række initiativer i søen, der skal dæmme op for aftagende salgsvækst.

Det mener mangemilliardæren Dan Loeb, hvis hedgefond sidste år købte aktier for over 3 mia. dollar i Nestlé og efterfølgende varslede, at den ville presse på for en ny strategi, der skulle øge salget og lønsomheden.

"Nestlés isolerede, selvtilfredse og bureaukratiske organisation er alt for kompliceret og sløv og misser for mange trends," skriver Dan Loeb i et brev til ledelsen, som blev offentliggjort søndag.

Dan Loebs hedgefond, Third Point, er kendt som en aktiv en af slagsen, der løbende kommer med indspil til ledelsen i de selskaber, den har investeret penge i.

I 2017 var Nestlés vækst på 2,4 pct. - ifølge CNN Money den laveste i år omkring to årtier - og det er ikke nok for Dan Loeb.

Han mener, at virksomheden skal splittes op i tre, drikkevarer, fødevarer og kosttilskud, mens andre områder, der ikke er en del af kerneforretningen, skal sælges fra. Samlet kan det være op til 15 pct.

Han nævner ismærket Dreyer's og Hot Pockets, der blandt andet dækker sandwiches til mikroovnen, samt en ejerandel i kosmetikvirksomheden L'Oreal som mulige salgsobjekter.

Nestlé skriver i en meddelelse, at alle aktionærer er velkomne til at komme med indspil til ledelsen, men at det allerede har gennemført en lang række tiltag de seneste år, som skal forbedre udviklingen.

Det schweiziske selskab peger blandt andet på, at det har fået ny topchef i form af Mark Schneider, frasolgt sin amerikanske slikdivision, øget lønsomheden og omsætning i 2017, indgået stor aftale med Starbucks, sat langsigtede mål for første gang og udbetalt "betydelige" udbytter.

"Nestlé har leveret et stærkt afkast til aktionærerne - mere end 135 pct. i schweizerfranc over de seneste ti år- og fortsætter med at have fokus på at skabe vedvarende værdi til aktionærerne," skriver selskabet i en meddelelse.

Målet frem mod 2020 er en overskudsgrads på 17,5-18,5 pct. fra 16 pct. i 2016. Derudover skal væksten være på en lav encifret procentsats.

L'Oreal klar til at købe Nestlés ejerandel

Nestlé har fundet ny kaptajn i USA

Nestlé har solgt sin amerikanske slikforretning

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også