Sammenlignet med 2016 har Fakta reduceret sit madspild i 2017 med, hvad der i kroner og øre svarer til mere end 20 mio. kr.
Ifølge Coop kan besparelsen forklares med en målrettet indsats med tilbud på varer med kort holdbarhed, uddannelse af personalet i disponering og fokus på at samarbejde om indsatsen i hele organisationen.
Hele indsatsen mod madspild har resulteret i, at kunderne er blevet mere tilfredse med udvalget af frisk frugt og grønt, lyder meldingen fra kædedirektør i Fakta, Stina Glavind.
"Vi har et stort fokus på den gode indkøbsoplevelse. Det kan vi også se kunderne belønner os for i Coops seneste tilfredsundersøgelse, hvor vi går markant frem. At vi kan lægge yderligere til den positive oplevelse ved at kunne tilbyde vores kunder at købe en vare tæt på udløb til en særlig god pris, giver bare rigtig god mening," udtaler Stina Glavind i en meddelelse.
Madspildsapp sigter mod firedobling af købte måltider
Undersøgelse: 8 ud af 10 undgår madspild
Dansk madspildsbutik åbner i udlandet