Dansk Supermarked og Coops beslutning om at droppe buræg ligner mere et PR-stunt end en reelt forsøg på at sikre bedre velfærd, lyder kritikken nu af detailhandlen.
Det skriver Berlingske.
En af landets mest kendte og førende forskere i dyreetik, professor Peter Sandøe ved Københavns Universitet, mener, at producenterne af buræg er ofre for en "populistisk kampagne".
"Boykotten er den brutale side af dagligvarebranchens forsøg på at få et godt image over for forbrugerne," siger han til Berlingske.
Kritikken hænger sammen med, at landets 25 producenter for få år siden investerede op mod 350 millioner kr. for at leve op til EUs skærpede regler for burhønseproduktion. Reglerne trådte i kraft i 2012. Med de nye regler fik hønsene mere plads i burene, en siddepind, et skrabeareal og en rede. Og produktionen er i det hele taget blevet forsvarlig, mener Peter Sandøe.
Klumme: Slag i ansigtet på ægproducenter
Dyrenes Beskyttelse: Dødeligheden blandt fritgående høns skal til debat
Tre detailkæder har droppet buræg på en uge - hvorfor nu?