Danmark, Holland, Frankrig, Nordirland, Irland og Belgien fletter finger i en ny kampagne, der skal få flere unge og voksne til at vælge mælk til som en del af deres daglige kost. Kampgangen løber over en treårig periode.
Det gennemsnitlige forbrug af drikkemælk falder nemlig. Alene fra 2014 til 2015 faldt det fra 89,7 liter til 88 liter i Danmark.
Kampagnens danske titel er "Mælk Er For livet", og hjertet i kampagnen bliver en video, der viser en række øjeblikke, "hvor mælk er dejligt," som der står i en pressemeddelelse for kampagnen.
"Danskerne drikker gennemsnitligt omkring 90 liter mælk om året, og mælken står især for noget fornuftigt, sundt og hverdagsagtigt. Vi vil gerne slå et slag for at nyde mælken og se den som et lille tilskud af glæde i hverdagen for voksne mennesker," siger Lars Witt Jensen, der er kampagnechef i Mejeriforeningen.
Det er særligt unge fra 20 til 29, som mejerisektoren vil fange. Her falder andelen af mælkedrikke nemlig mest.
I pressemeddelelsen står der videre:
"Formålet med kampagnen er at ændre opfattelsen af mælk som en drik udelukkende til børn. Ønsket er få mennesker i alle aldersgrupper til at se på mælk som en naturlig og positiv del af deres hverdag."
Kampagnen vil primært kører i landet biografer og på de sociale medier.
Klik her, hvis du vil se en af dem, som mælkebranchen måske vil forsøge at overbevise.
Minister: Markedet skal redde trængte mælkebønder
Oste bliver spydspids i Naturmælks tyske togt
Remas økologiske slot hæver omsætningen