Frisk økologisk mælk duede ikke, men nu skal økologiske oste fra mejeriet Naturmælk give et gennembrud på det tyske marked. Naturmælks ledelse har vendt rundt på strategien og satser på gennembrud i 2016, skriver Børsen.
"Der vil være et forretningsgrundlag at gå efter. Nærhedsprincippet har en vis betydning, fordi kunderne også vægter at handle lokalt. Men tegner du en cirkel omkring Tinglev, kan vi lige så vel sælge oste i Hamborg som i København," siger Leif Friis Jørgensen, direktør i Natumælk, til Børsen.
Naturmælk vil på sigt hente 15 pct. af Naturmælks omsætning i Tyskland, svarende til over 35 mio. kr. Mangeårige forsøg med egne salgsagenter har ikke båret frugt, og derfor valgte Naturmælk i februar 2015 at udlicitere salgsarbejdet til handelsfirmaet Uhrenholt.
Det tyske marked for økologi vokser med 10 pct. årligt, men tyskernes købekraft ikke er på samme niveau som i Danmark. Derfor vil Naturmælk tilpasse sig markedet ved at skære i priserne og justere produktudvalget.
Naturmælk går sammen med Føtex
Økologer flygter fra Arla
Tysk øko-kæde klar med danske brands