Ingredienskoncernen Chr. Hansen har haft pæn organisk vækst i årets første kvartal, hvor særligt salget af kulturer og enzymer til mejeriindustrien driver væksten, og hvor stor vækst i Asien lyser op.
Selskabet havde i første kvartal, der dækker over perioden september-november, en organisk vækst på 14 pct., og det har ført en opjustering med sig.
"Vi har rigtig godt momentum i vores kultur- og enzymdivision, hvor vi vokser med 14 pct. Det er rigtig højt i den her branche, og det er vi meget tilfredse med, siger Chr. Hansens finansdirektør, Søren Westh Lonning, i forbindelse med selskabets regnskab for første kvartal.
Ser man på det regionale, så erklærer han sig tilfreds med udviklingen i regionerne Europa og Mellemøsten, Nord- og Sydamerika samt Asien og Stillehavsområdet. Særligt sidstnævnte lyser op.
"Jeg vil fremhæve Asien, som har en vækst på 31 pct. Det er bredt funderet, men især i Kina går det godt. Der bliver skrevet meget om en svær tid i Kina i medierne i øjeblikket, men det er ikke noget, vi mærker."
"Vi ser det delvist som et resultat af vores strategi om at gå direkte til kunderne i stedet for at bruge distributører," siger Søren Westh Lonning
Derudover glæder han sig over, at der har været markant fremgang i selskabets farvedivision, der ellers har været et problembarn for selskabet i en længere periode. Han erkender, at væksten i farvedivisionen, som var på 23 pct. i første kvartal, til dels skyldes et nemt sammenligningsgrundlag.
"Første kvartal sidste år var dårligt i vores farvedivision, så det hjælper selvfølgelig på væksten. Men vi ser et fortsat godt momentum i farveforretningen," siger Søren Westh Lonning.
Chr. Hansen får flyvende start på året
Chr. Hansens opkøb ser "rigtig stærk ud"
Chr. Hansen laver millardopkøb