Den svenske restaurantgrossist, Martin & Servera, besluttede sidste efterår at give 25 cent ekstra til de svenske mælkeproducenter per liter solgt mælk, skriver virksomheden i en pressemeddelelse.
Projektet omfattede alle svenske mælk, uanset mejeri, som blev leveret af Martin & Severa til både private og offentlige kunder. Godt 8,7 kg mælk blev solgt i perioden fra 1. oktober til 31. december 2015, der har givet et resultat på 2,2 svenske kroner.
"Vi er glade for at yde et bidrag til mælkeproducenter, der befinder sig i en vanskelig situation. Det betyder ikke, at krisen er overstået. Nu fortsætter vi vores dialog med industrien for at identificere foranstaltninger, der kan understøtte og udvikle det svenske landbrug," siger Håkan Åkerström, der er adm. direktør i Martin & Servera, i meddelelsen.
De ekstra bonusser til mælkeproducenterne førte ikke til prisstigninger hos kunderne, da de blev finansieret af Martin & Servera gennem lavere marginer på mælken.
Mælkebønder bønfalder Arla: Sæt produktionen ned
Svenske mælkebønder klar til at droppe Arla
Coop vil hjælpe danske landmænd - Arla siger nej
Coop på vej med støttemærke til kriseramte mælkebønder