Video: Havets kobe-kød bliver halet ind med ny fangstmetode

Ny fangstmetode skal fange havets svar på det eksklusive japanske kobe-kød. Fiskekoncernen Sanford håber allerede at kunne sælge fiskene fra næste år.
Foto: AquaBounty
Foto: AquaBounty
AF BRITT ESROM

Den adm. direktør for fiskekoncernen Sanford, Volker Kuntzsch, satser på, at en ny fisketeknologi kan ændre fiskeindustrien på verdensplan. Det skriver Undercurrent News.

Det drejer sig om en fiskemetode kaldet Precision Seafood Harvesting (PSH). Den skal gøre op med ideen om det traditionelle trawl-fiskeri og i stedet for net lader man i nogle PVC-ruser, fiskene gå levende, hvorefter man identificerer fiskene, for så i levende tilstand at blive sorteret efter den korrekte størrelse og art, og først til sidst blive trukket ombord på fiskefartøjet.

Det er de tre selskaber Sanford, Sealord Group og Aotearoa fiskeri (AFL), der arbejder på at flytte PSH mod et kommercielt brug. De håber at kunne begynde salget allerede næste år.

"Vi forventer at have at have en række fartøjer, der anvender teknologien næste år, og vi har allerede registreret et varemærke," siger Greg Johansson, Chief Operating Officer, til Undercurrent News.

I forhold til brandingen af fisk fanget med PSH-metoden siger administrerende direktør Volker Kuntzsh:

"Vi ønsker at skabe fiskens svar på Wagyu oksekød."

Se, hvad PVC-fiskeriet går ud på, herunder:

 

Landmanden der laver legendarisk Kobe-kød i Danmark

Stigende behov for konsumfisk kalder på løsning

Fiskeproducent investerer i ny fabrik

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter