FødevareWatch

Video: Havets kobe-kød bliver halet ind med ny fangstmetode

Ny fangstmetode skal fange havets svar på det eksklusive japanske kobe-kød. Fiskekoncernen Sanford håber allerede at kunne sælge fiskene fra næste år.

Foto: AquaBounty

Den adm. direktør for fiskekoncernen Sanford, Volker Kuntzsch, satser på, at en ny fisketeknologi kan ændre fiskeindustrien på verdensplan. Det skriver Undercurrent News.

Det drejer sig om en fiskemetode kaldet Precision Seafood Harvesting (PSH). Den skal gøre op med ideen om det traditionelle trawl-fiskeri og i stedet for net lader man i nogle PVC-ruser, fiskene gå levende, hvorefter man identificerer fiskene, for så i levende tilstand at blive sorteret efter den korrekte størrelse og art, og først til sidst blive trukket ombord på fiskefartøjet.

Det er de tre selskaber Sanford, Sealord Group og Aotearoa fiskeri (AFL), der arbejder på at flytte PSH mod et kommercielt brug. De håber at kunne begynde salget allerede næste år.

"Vi forventer at have at have en række fartøjer, der anvender teknologien næste år, og vi har allerede registreret et varemærke," siger Greg Johansson, Chief Operating Officer, til Undercurrent News.

I forhold til brandingen af fisk fanget med PSH-metoden siger administrerende direktør Volker Kuntzsh:

"Vi ønsker at skabe fiskens svar på Wagyu oksekød."

Se, hvad PVC-fiskeriet går ud på, herunder:

 

Landmanden der laver legendarisk Kobe-kød i Danmark

Stigende behov for konsumfisk kalder på løsning

Fiskeproducent investerer i ny fabrik

Mere fra FødevareWatch

Milliardkoncern løfter indtjeningen på kager og slik

Kage- og konfekturekoncernen Givesco er lykkedes med at forbedre indtjeningen i løbet 2021, men ikke helt nok ifølge ledelsen. Koncernen har med sit store detailfokus også løftet omsætningen til lige knapt 3 mia. kr.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier