Nicheøkologer oplever vækst i salget

Biodynamiske fødevareproducenter oplever stadig større interesse fra både virksomheder og forbrugere. Det har betydet en mærkbar stigning i salget til grossister.

Salget af biodynamiske fødevarer via danske grossister er steget 27 pct. det sidste år. I både Danmark og på eksportmarkedet oplever interesseorganisationen Foreningen for Biodynamisk Jordbrug en stigende interesse.

”Faktisk har vi fra tid til anden mangel på biodynamiske produkter – lige nu er det æg og biodynamisk ost, hvor der er stor eksportinteresse. Vi har et meget stort nabomarked i Tyskland, hvor Demeter er et meget stærkt brand. Det hænger sammen med, at der er rigtig mange biodynamiske landbrug og virksomheder i Tyskland,” siger projektleder og informationsansvarlig Klaus Loehr-Petersen til FødevareWatch.

Biodynamikere er en slags over-økologer. Eller økologer ekstra plus, som Klaus Loehr-Petersen foretrækker. Demeter er et internationalt mærke, som biodynamiske virksomheder kan søge om at opnå. For at opnå det, skal de efterleve et regelsæt, der er strengere end det for almindelige økologer. Demeter-forbundet har så en certificeringsafdeling, der tjekker op på, at landbrugene overholder regelsættet.

Vokseværk i miniput-spiller

De 40 medlemmer af Foreningen for Biodynamisk Jordbrug er af forskellig størrelse, alt fra 10 til 300 hektar. Det er gartnerier, store og mindre landbrug, storproduktion af kød, korn og mælk. Mange sælger direkte til forbrugere – altså gårdbutikker, torve og butikker - nogle til grossister.

I den sammenhæng har organisationen ikke overblik over medlemmernes omsætning.

”Men vi har overblik over, hvad grossister og forarbejdningsvirksomheder omsætter for af Demeter-produkter,” siger Klaus Loehr-Petersen.

Hvis en virksomhed vil sælge Demeter-produkter, skal den nemlig godkendes af Demeter-forbundet, som er en selvstændig instans, der varetager Demeter-reglernes overholdelse både over for landmænd og virksomheder.

Der betales en Demeter-afgift på 2,5 promille for at få lov til at sælge Demeter-produkter. Det er denne afgift, der giver Demeter-forbundet en fornemmelse af, hvordan udviklingen er. Omsætningen af Demeter-produkter hos grossister og forarbejdningsvirksomheder er således beregnet til 58 mio. kr. i detailhandelspriser i 2013. Det er en stigning på 27 pct. i forhold til 2012.

”Det er en udvikling, der er til at tage og føle på,” siger Loehr-Petersen.

Men det danske landbrug er jo 90 pct. konventionelt. Hvor store tror du egentligt, I har potentiale til at blive i Danmark?

”Det er rigtig svært. Vi har en situation, hvor det økologiske fylder ca. 7 pct. af salget. Og deraf fylder det biodynamiske et par procent. Det er så godt nok en fordobling inden for de sidste fem år, men det er jo stadig meget småt,” siger projektlederen.

Vin giver medvind

Noget af det, der hjælper den biodynamiske agenda, er den status, som biodynamisk vin har.

"Det har sat nye rammer for, hvordan kvalitet kan opnås, og det er jo toppen af dygtige vinfolk, der dyrker biodynamisk. Det har haft en kendis-effekt for os," siger Klaus Loehr-Petersen.

Danskerne kender ikke øko-spisemærkerne

Økologer raser: Plan mod giftregn utilstrækkelig

Danske kvinder går efter økologisk mælk 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Frieslandcampina er tilbage på sporet efter et udfordrende 2023. | Foto: Frieslandcampina/ Pr

Arla-rival vækster markant i første halvår

For abonnenter

Læs også