En del af Watch Medier

FødevareWatchonsdag8. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
19.03.2014kl. 14.43

Nicheøkologer oplever vækst i salget

Biodynamiske fødevareproducenter oplever stadig større interesse fra både virksomheder og forbrugere. Det har betydet en mærkbar stigning i salget til grossister.
af MAJKEN SØNDERGAARD NIELSEN

Salget af biodynamiske fødevarer via danske grossister er steget 27 pct. det sidste år. I både Danmark og på eksportmarkedet oplever interesseorganisationen Foreningen for Biodynamisk Jordbrug en stigende interesse.

”Faktisk har vi fra tid til anden mangel på biodynamiske produkter – lige nu er det æg og biodynamisk ost, hvor der er stor eksportinteresse. Vi har et meget stort nabomarked i Tyskland, hvor Demeter er et meget stærkt brand. Det hænger sammen med, at der er rigtig mange biodynamiske landbrug og virksomheder i Tyskland,” siger projektleder og informationsansvarlig Klaus Loehr-Petersen til FødevareWatch.

Biodynamikere er en slags over-økologer. Eller økologer ekstra plus, som Klaus Loehr-Petersen foretrækker. Demeter er et internationalt mærke, som biodynamiske virksomheder kan søge om at opnå. For at opnå det, skal de efterleve et regelsæt, der er strengere end det for almindelige økologer. Demeter-forbundet har så en certificeringsafdeling, der tjekker op på, at landbrugene overholder regelsættet.

Vokseværk i miniput-spiller

De 40 medlemmer af Foreningen for Biodynamisk Jordbrug er af forskellig størrelse, alt fra 10 til 300 hektar. Det er gartnerier, store og mindre landbrug, storproduktion af kød, korn og mælk. Mange sælger direkte til forbrugere – altså gårdbutikker, torve og butikker - nogle til grossister.

I den sammenhæng har organisationen ikke overblik over medlemmernes omsætning.

”Men vi har overblik over, hvad grossister og forarbejdningsvirksomheder omsætter for af Demeter-produkter,” siger Klaus Loehr-Petersen.

Hvis en virksomhed vil sælge Demeter-produkter, skal den nemlig godkendes af Demeter-forbundet, som er en selvstændig instans, der varetager Demeter-reglernes overholdelse både over for landmænd og virksomheder.

Der betales en Demeter-afgift på 2,5 promille for at få lov til at sælge Demeter-produkter. Det er denne afgift, der giver Demeter-forbundet en fornemmelse af, hvordan udviklingen er. Omsætningen af Demeter-produkter hos grossister og forarbejdningsvirksomheder er således beregnet til 58 mio. kr. i detailhandelspriser i 2013. Det er en stigning på 27 pct. i forhold til 2012.

”Det er en udvikling, der er til at tage og føle på,” siger Loehr-Petersen.

Men det danske landbrug er jo 90 pct. konventionelt. Hvor store tror du egentligt, I har potentiale til at blive i Danmark?

”Det er rigtig svært. Vi har en situation, hvor det økologiske fylder ca. 7 pct. af salget. Og deraf fylder det biodynamiske et par procent. Det er så godt nok en fordobling inden for de sidste fem år, men det er jo stadig meget småt,” siger projektlederen.

Vin giver medvind

Noget af det, der hjælper den biodynamiske agenda, er den status, som biodynamisk vin har.

"Det har sat nye rammer for, hvordan kvalitet kan opnås, og det er jo toppen af dygtige vinfolk, der dyrker biodynamisk. Det har haft en kendis-effekt for os," siger Klaus Loehr-Petersen.

Danskerne kender ikke øko-spisemærkerne

Økologer raser: Plan mod giftregn utilstrækkelig

Danske kvinder går efter økologisk mælk 

Relaterede artikler:

  • Foto: Find Anders

    Danskerne kender ikke øko-spisemærkerne

  • Foto: Agrana/ PR

    Økologer raser: Plan mod giftregn utilstrækkelig

  • Foto: Lizette Kabré/ JP

    Danske kvinder går efter økologisk mælk

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Casper Dalhoff/JP/Ritzau Scanpix.
Fødevarer

Thise: ”Det er ikke blevet mere sjovt at sælge økomælk de seneste måneder"

2023 tegner sig til at blive endnu et udfordrende år for økologiske mejerier som Thise. Mejeridirektør ser flere positive takter, men forventer langtfra høje vækstrater.
  • Økologien er presset: Her er tallene bag den nedadgående kurve
  • Efter 30 år: Thise Mejeri skal have ny direktør

For abonnenter

Foto: Torben Salomonsen
Detail

Detailkæder ser frem til samarbejde med ny ejer af Skares pålægsfabrikker

For abonnenter

Foto: Pr / Frellsen
Fødevarer

Frellsen fortsætter stime med tocifrede millionoverskud – men tynges af prispres

For abonnenter

Irmas brand har eksisteret i 136 år, men butikkerne står nu til at lukke per 1. april 2023. Her ses Irma-pigerne ifm. kædens 125 års fødselsdag i 2011. | Foto: Miriam Dalsgaard
Detail

Virksomhedsmægler ser få potentielle købere til Irma

For abonnenter

Foto: Pr / Ica
Detail

Lille fald i indtjeningen hos Sveriges største dagligvarekoncern

For abonnenter

Photo: Deloitte / Pr
Fødevarer

Revisor reddede Skare fra konkurs - regning blev aldrig betalt

Læs også

Foto: Pr
International

Hun tager springet fra troperne til topstilling i Grønland

PORTRÆT: Susanne Arfelt Rajamand er blevet topchef i Royal Greenland i Grønland. Hun kommer fra en chefpost i Singapore.

For abonnenter

Skagen Salmon bygger sit lakseanlæg på land i den nordvestlige del af Skagen, tæt på Vesterhavet. | Foto: Pr
Fiskeri

Storstilet nordjysk lakseprojekt runder afgørende hjørne

Skagen Salmon flytter første hold laks til nybygget anlæg og nærmer sig hastigt entreen på markedet med ny dansk laks. Byggeriet til over 300 mio. kr. er endeligt færdigt om et år.

For abonnenter

Foto: Wilfredo Lee/AP/Ritzau Scanpix
Fiskeri

Dansk fiskeprofil forlader Royal Greenland i USA

Fiskedirektør skifter til et amerikansk topjob hos spansk fiskekonkurrent.

For abonnenter

Job

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

  • Selvkørende og erfaren Supply Chain Planner søges til international FMCG-virksomhed

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Thise: ”Det er ikke blevet mere sjovt at sælge økomælk de seneste måneder" – 12.01
  • Virksomhedsmægler ser få potentielle købere til Irma – 11.34
  • Detailkæder ser frem til samarbejde med ny ejer af Skares pålægsfabrikker – 11.00
  • Novozymes: Novo Holdings køber aktier for 66 millioner – 10.43
  • Carlsberg undlader nyt aktietilbagekøb for at købe partner ud i Indien – 10.34
  • Lille fald i indtjeningen hos Sveriges største dagligvarekoncern – 10.33
  • Dansk lakseopdræt udsteder aktier for trecifret millionbeløb – 10.06
  • Frellsen fortsætter stime med tocifrede millionoverskud – men tynges af prispres – 09.50
  • Revisor reddede Skare fra konkurs - regning blev aldrig betalt – 09.38
  • Carlsberg: Store investorer venter på exit fra Rusland – 09.24
  • Kagedirektør ser opbremsning: "Det går ikke så stærkt for tiden" – 07.51
  • Carlsbergs topchef forventer ikke at sidde strategiperiode ud – 7. feb.
  • Carlsberg ser interesse fra russiske og internationale købere – 7. feb.
  • Penge fra salg af pålægsfabrikker kan havne flere steder – 7. feb.
  • Carlsberg-topchef: Optimistisk at tro vi kan hæve priser uden noget sker – 7. feb.
Flere nyheder

Job

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

  • Selvkørende og erfaren Supply Chain Planner søges til international FMCG-virksomhed

Se flere jobs

Watch Job

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Endpoint Management Administrator

  • Centerdirektør til Sønderborg

Se flere jobs

Kolofon

FødevareWatch
Søg

Sektioner

  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Stine Skriver

stine.skriver@fwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8424

  • Om FødevareWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Job

Abonnement

Prøv FødevareWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

fodevarewatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Læs mere om abonnement her

Adresse

FødevareWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8388

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © FødevareWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
FødevareWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge