Norske kæder mærkede markant stigning i salg af fisk efter kampagne

Tre supermarkeder sænkede priserne svarende til den norske moms på fisk efter undersøgelse fra Kiwi.
En kampagne fik mængden af solgte fisk til at stige eksplosivt i den norske kæde Kiwi. | Foto: Jacob Ehrbahn
En kampagne fik mængden af solgte fisk til at stige eksplosivt i den norske kæde Kiwi. | Foto: Jacob Ehrbahn

Først indførte den norske discountkæde Kiwi en prisnedsættelse på fisk svarende til momsen, fulgte både Rema 1000 og Coop med. Resultatet var en meget markant stigning i salget af fisk, hvorfor kampagnen betrages som en stor succes. 

Det skriver det norske erhvervsmedie Ilaks

Prisnedsættelsen på 25 pct. svarende til den generelle norske moms på fisk varede i seks uger og køm i kølvandet på en undersøgelse i Kiwi blandt dets kunder. Her svarede seks ud af ti, at de gerne ville spise mere fisk, end de gjorde nu. Desuden mente 85 pct. af de adspurgte i undersøgelsen, at fisk er lidt eller meget dyrt.

Kampagnen varede i seksu uger fra midten af august og frem til 1. oktober. I den periode solgte Kiwi 457 tons mere fisk sammenlignet med tilsvarende periode i 2022, hvilket svarer til en stigning på 48,4 pct., skriver Ilaks.

Efter Kiwis kampagne fulgte både Rema 1000 og Coop Extra med og indførte kampagner på dele af kædernes fiskeudvalg.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også