Først indførte den norske discountkæde Kiwi en prisnedsættelse på fisk svarende til momsen, fulgte både Rema 1000 og Coop med. Resultatet var en meget markant stigning i salget af fisk, hvorfor kampagnen betrages som en stor succes.
Det skriver det norske erhvervsmedie Ilaks.
Prisnedsættelsen på 25 pct. svarende til den generelle norske moms på fisk varede i seks uger og køm i kølvandet på en undersøgelse i Kiwi blandt dets kunder. Her svarede seks ud af ti, at de gerne ville spise mere fisk, end de gjorde nu. Desuden mente 85 pct. af de adspurgte i undersøgelsen, at fisk er lidt eller meget dyrt.
Kampagnen varede i seksu uger fra midten af august og frem til 1. oktober. I den periode solgte Kiwi 457 tons mere fisk sammenlignet med tilsvarende periode i 2022, hvilket svarer til en stigning på 48,4 pct., skriver Ilaks.
Efter Kiwis kampagne fulgte både Rema 1000 og Coop Extra med og indførte kampagner på dele af kædernes fiskeudvalg.