Dagligvarekædernes egne mærker, de såkaldte private labels, er ikke med til at skabe øget konkurrence og derigennem sikre forbrugerne lavere priser.
Således lyder det ifølge Nettavisen fra den norske kødproducent Gilde, der i et brev til landets Erhvervs- og Fiskeriministerium advarer om, at private label udgør en trussel mod mærkevarerne.
”Væksten i de kædekontrollerede brands er en eksistentiel trussel mod den uafhængige mærkevareindustri,” hedder det ifølge avisen i Gildes brev til ministeriet.
Advarslen kommer ifølge avisen i kølvandet på regeringens for nyligt annoncerede undersøgelse af den norske dagligvarebranche, der har til formål at sikre mere konkurrence, lavere priser såvel som et større udvalg i butikkerne.
Ifølge Gilde risikerer man dog det modsatte, giver man kæderne frit spil på private label-fronten - noget, producenten argumenterer for med udgangspunkt i tal, der viser, at forbrugerne sammenlignet med for syv år siden betaler 50 pct. mere for hakket oksekød.