FødevareWatch

Topchef i Danish Crown ønsker butikkerne kun sælger bæredygtigt kød

Efter buræg er blevet fortid i danske supermarkeder, er ønsket fra koncernchef i Danish Crown, Jais Valeur, at det samme sker for kød, der ikke er produceret bæredygtigt.

Foto: Mikkel Berg Pedersen/Freelance/Ritzau Scanpix

Forbrugernes villighed til at betale mere for skrabeæg eller økologiske æg, hvor dyrenes velfærd i forbindelse med produktionen er højere end ved buræg, har vist, at der er en stigende velvilje til at prioritere mere dyre- og klimavenlige fødevarer blandt kunderne. Det har fået koncernchef i Danish Crown, Jais Valuer, til at stille sig selv spørgsmålet, om kødbranchen er på vej i samme retning. Det skriver avisen Danmark.

"På en god dag kan jeg godt tro, at det er det samme, vi skal igennem. Det er godt, for der står vi superstærkt. Hvor hurtigt vil det gå? Det kan tage fem-ti-tyve år. Men vi skal tro på, at det går i den retning," siger Jais Valeur til avisen.

Han tilføjer, at han håber, at man ser samme tendens i supermarkedernes udbud af kød, som har været tilfældet med æg – at de en dag insisterer på kun at sælge kød, der lever op til en form for klimacertificering, ligesom salget af buræg bl.a. på grund af et ønske om bedre dyrevelfærd blev udfaset frem til 2018.

Udmeldingen skal ses i lyset af, at Danish Crown har som ambition, at al kød bliver produceret klimaneutralt i 2050. En ambition, koncernchefen mener er realistisk, hvis der arbejdes målrettet mod det. Første milepæl på rejsen er dog at have halveret Danish Crowns udledning af klimagasser i 2030 sammenholdt med 2005.

Mere fra FødevareWatch

Milliardkoncern løfter indtjeningen på kager og slik

Kage- og konfekturekoncernen Givesco er lykkedes med at forbedre indtjeningen i løbet 2021, men ikke helt nok ifølge ledelsen. Koncernen har med sit store detailfokus også løftet omsætningen til lige knapt 3 mia. kr.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier