I de sidste par år har landets absolut største aktør inden for honning, Jakobsens, løbet tør for dansk honning i forhold til markedets ønsker.
Det fik selskabet til at gå i offensiven i begyndelsen af sidste år for at øge mængderne. Det skete ved at tilbyde medfinansiering i forhold til at starte ny produktion op.
Derfor kan det virke absurd, at markedet nu lidt over et år efter er mættet for dansk honning.
Ifølge DR skyldes det dog, at sidste sommer var ideel for bierne ligesom, at denne sommer har været god. Det har ført til større mængder honning.
Problemet er bare, at skiftet er sket så hurtigt, at Jakobsens ikke kan nå at sælge honningen, og derfor vokser honninglagrene både hos Jakobsens og mange danske biavlere.
"For første gang i de 35 år, jeg har haft bier, er der ingen efterspørgsel efter honning," siger Carsten Wolff Hansen, der er erhvervsbiavler, til DR.
Det betyder ifølge DR, at nogle erhvervsbiavlere er under økonomisk pres, og nogle har allerede måtte lukke deres produktion.
Til DR meddeler medejer og adm. direktør i Jakobsens, Helle Reinevald, at de lige nu har honning på lager til 14 måneder.
Skandinaviens største honningproducent køber Aulumgård
Honningmangel sender Jakobsens i offensiven
Dansk honningproducent vil ind på helt nye hylder